Supermarkt Jumbo is de grote runner up in de Nederlandse markt. Nadat het bedrijf via zelfstandige groei een marktaandeel van ca. 5% had bereikt, kocht het SuperdeBoer en later C1000. In omvang moet het nu alleen AH nog voor laten gaan. De nummers één en twee houden elkaar nauwlettend in de gaten omdat ze in de overbewinkelde Nederlandse markt alleen maar omzet van elkaar kunnen winnen. Nieuwe omzetten zijn er immers niet te behalen in Nederland omdat de bevolkingsgroei beperkt is.

Volgens de Levensmiddelenkrant is Jumbo tevreden over zijn marktpositie ook al blijft die licht achter bij de groei van de markt. De marktomzet groeide 2,3%, terwijl de opgetelde autonome groei van alle Jumbo-formules 2,1% bedroeg. CEO Van Eerd lijkt dit te verklaren door de integratie van C1000 in Jumbo. Hij toont zich zeer tevreden over het nieuwe Food Markt-concept dat zijn bedrijf eerder dit jaar in Breda opende. Een tweede winkel zou aanvankelijk in het Oosten van het land worden geopend. Begin juli werd duidelijk dat die in Amsterdam zal komen.
Dit artikel afdrukken