Maar ook als dat niet doorgaat, wil Jumbo de eigen formules laten doorgroeien. Er komen sowieso 15 Jumbo-winkels bij, 3 Foodmarkten (de extra grote formule van Jumbo, die als 'proeftuin' fungeren voor de supermarkten, horeca en 'live cooking' van Jumbo) en 7 Jumbo City's (het kleine binnenstedelijke gemaksconcept). Ook het door Jumbo uit de V&D-boedel overgenomen La Place blijkt onverminderd succesvol én ambitieus. Het aantal La Place-vestigingen groeide in 2017 van 59 naar 92, waarvan 11 in het buitenland. De omzet nam in 2017 toe met 34,1%. Voor 2018 jaar voorziet La Place minimaal 30 nieuwe vestigingen, nog los van het lonkende buitenland.
En België? "We horen van alle kanten dat wij van alles van plan zijn in België en dat we al vestigingsplaatsen hebben, maar er is niets definitief. We weten alleen dat Belgen graag naar onze winkels in de grensstreek komen, dus er is wel vraag naar onze formule. Maar we gaan niet lichtzinnig de grens over; ik zie het er dit jaar nog niet van komen," aldus Van Veen.
Jumbo is niet de enige supermarkt die tevreden terugkijkt op 2017. Supermarktketen PLUS laat in het FD ook al weten harder gegroeid te zijn dan de markt. PLUS haalde 5,5% omzetgroei en kwam met €2,388 miljard uit op een marktaandeel van 6,4%. Volgens Jan Brouwer, algemeen directeur bij PLUS, dragen met name de online verkopen bij aan de groei van de omzet. Ook blijkt het nieuwe Briljant 2.0-concept, dat nu in 5 winkels draait, zodanig succesvol dat PLUS in 2018 nog meer winkels gaat ombouwen.
In de marge, of beter gezegd de niches van de supermarktbranche, opereert ook Spar naar volle tevredenheid. Onder leiding van de dit jaar vertrekkende Spar-topman Sjaak Kranendonk ontwikkelde Spar zich de afgelopen jaren tot een "winkel voor mensen die trek hebben", zegt Kranendonk in het FD.
Spar heeft inmiddels 5 'formats': Spar Buurt, Spar City, Spar University, Spar Express (winkeltjes bij tankstations) en de recreatiewinkels van Spar Enjoy op recreatieparken. In die zelf-gecreëerde niches verschuift de focus steeds meer naar gemaksvoedsel en horeca. Een andere belangrijke succesfactor voor Spar is thuisbezorging. "Al voor de lancering van de bestelwebsite had 95% van de Spar-winkeliers een bezorgservice", vertelt Kranendonk. "Het past bij een buurtwinkel. De ondernemers staan heel dicht bij hun klanten." Vanaf volgend jaar gaat ook Spar City bezorgen, daarbij denkt Kranendonk vooral aan broodjes. Concurrentie van AH To Go en de Jumbo City's? "We zullen daar soms last van hebben", zegt Kranendonk. "Maar als je bedenkt dat consumenten niet meer dan 350 meter willen lopen naar een gemakswinkel, is er ruimte genoeg." Daar komt bij dat het onder Kranendonk flink afgestofte Spar met 50 stadswinkels eigenlijk gewoon voorloopt op zijn directe concurrenten. Kranendonk geeft het roer tevreden over: "We zijn financieel heel gezond en de omzet gaat ook weer stijgen."
De omzetgroei is grotendeels te danken aan het feit dat Nederlanders door het toegenomen economische vertrouwen weer meer uitgeven in de supermarkt. Bovengemiddelde groei kan alleen maar ten koste gaan van andere spelers. Dat nieuws volgt ongetwijfeld binnenkort.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
En nóg een supermarkt die harder groeide dan de markt in 2017: ook Jan Linders schaart zich in het rijtje 'winnaars'.
De zuidelijke supermarktketen realiseerde in 2017 een totaalomzet van €408,5 miljoen, 5% omzetgroei ten opzichte van 2016 en daarmee een marktaandeel van 1,09%.
Ik zag die opmerking van de Spar man ook als anders bedoeld: >> En dus is er nog voldoende ruimte om te groeien. << Hoe minder mensen willen lopen hoe meer winkels er mogen komen. Iets met vergunningen en zo.
Hier hebben we te maken met precies het omgekeerde. Ons dorpje is blijkbaar niet interessant genoeg. Maaltijden worden hier niet bezorgd en supermarkten bezorgen hier ook niet.
Die heeft niets te maken met onze gezondheid, maar met HUN kosten.
Dat verwacht ik ook niet van die sector hoor, want er is nu wel een AH die snoep heeft weggehaald bij de kassa, maar dat heeft moeite genoeg gekost.
Op elke straathoek een 'gemakswinkel', een "winkel voor mensen die trek hebben", niet eens meer verbloemen dat het doel is om de drempel tot consumeren van nog meer gemakseten en -drinken almaar lager maken, en daar nog een pluim voor krijgen ook. Je zou bijna het idee krijgen dat de sector totaal geen verantwoordelijkheid neemt voor de gezondheid van haar klanten. Ach, gelukkig hebben we het Akkoord Verbetering Productsamenstelling...
Oh op die manier Sytske, jawel, maar wij zijn geen 'heel gezin', we zijn slechts met zijn 2 en eten niet zo gek veel, hoewel, wel veel groente en fruit. Maar wat ik omschrijf is lopend en de metro om op rotterdam zuid te komen, 1x in de week gaan mijn man en ik wel met de auto naar een groothandel hier op een dijk wat geen loopafstand is en die hebben een AGF winkel erbij voor de gewone consument, daar halen we de grootste bups aan groente en fruit voor de hele week. Die 3x boodschappen is om ook bij mijn vader te zijn, omdat ie hulp nodig heeft en dan haal ik de kleinere dingen als beleg, melk enzo.
Maar het gaat mij erom dat het mij niet uitmaakt of ik naar een winkel moet lopen die wat verder zit, mits het loopafstand is. Nu moet ik wel eerst nog met de metro tussendoor, maar de rest lopen we gewoon. Als ik mijn vader niet meer heb dan ga ik hier in het dorp de boodschappen doen en dat is een kwartier lopen, geen probleem mee. Daar ga ik echt de auto niet voor pakken.
#3 Astrid,
Jij schrijft >> Ik ga 3x per week lopend naar de metro <<
Op die manier haal je dan alle boodschappen voor het gehele gezin in huis?