"Vanmorgen om half acht kwamen alle betrokkenen in Veghel bijeen", vertelde Wigtman me. Tot ver in de middag hebben ze bij Jumbo nagedacht over maatregelen die ervoor moeten zorgen dat er voortaan geen verkeerde etiketten meer op het Ierse Rundvlees terecht komen.

De foute stickering was al een tijdje bekend. Jumbo reageerde aanvankelijk laconiek dat een medewerkster van de vleesafdeling een verkeerde code had ingevoerd en dat 'dat kan gebeuren'. Big deal, dachten sommigen. Voor Foodlog was het aanleiding om er wel aandacht aan te geven. Het betekent immers dat de 300 Jumbo-winkels met een slagerijafdeling foute etiketten op het vlees kunnen plakken. Ook bij de worst en de kipfilet. Het is zelfs denkbaar dat er een Beter Leven Ster op een kipfilet of speklap belandt die hem niet verdient. Niet met opzet, maar omdat er te gemakkelijk fouten gemaakt kunnen worden. De affaire maakt immers duidelijk dat het etiketteringssysteem foutgevoelig is en dat de centrale organisatie de fout niet serieus nam. Dat zorgde voor deze gevolgen in de media.

"We balen er ontzettend van"
Na de publicatie van foute Iers Vlees met Oorsprong etiketten op Foodlog reageerde Jumbo onmiddellijk. Ik vroeg Wigtman vanmiddag waarom het bedrijf het probleem niet eerder oppakte. Wigtman: "Ergens in de organisatie zijn signalen niet opgepikt, die wel door hadden moeten komen. Dat had nooit mogen gebeuren. Dat geven we ruiterlijk toe. Daar balen we ontzettend van. We hebben gisteren en vandaag alles uit de kast gehaald om onze fout te corrigeren." Er komen extra audits en er wordt gezocht naar een waterdicht systeem waarbij het onmogelijk wordt vlees fout te etiketteren. Tevens zal het bedrijf klanten en de slagers in de winkels extra sensibiliseren voor de identiteit van het aangeboden vlees zodat het maken van fouten verder wordt uitgesloten door de communicatie in de winkel. Hoe beide maatregelen er precies uit gaan zien kon Wigtman me vanmiddag nog niet vertellen omdat de details nog nader uitgewerkt moeten worden.

Advertentie in de Telegraaf
"Een aantal slagers reageerde boos op de aanscherping van procedures die we vanmorgen aankondigden", vertelt Wigtman. "Het zijn juist de mensen die geen fouten maken en zelf zorgen dat alles onder controle is, toch moeten we erkennen dat we als organisatie een probleem hebben dat we moeten oplossen." Daarom komt er morgen een forse advertentie in de Telegraaf waarmee het bedrijf naar het publiek zijn excuses maakt voor de gerezen onduidelijkheden. Het zal duidelijk maken dat het echt Iers vlees verkoopt en er vanaf hier alles aan zal doen om foutieve etikettering uit te sluiten. Omdat dat nog niet van vandaag op morgen te regelen is, zijn kleine foutjes niet uit te sluiten, zegt Wigtman eerlijk, "maar de klant kan er echt van uitgaan dat ons vlees Iers is."

Dierenbescherming
Naar de Dierenbescherming staat een vraag open. Als de stickering niet geborgd is, hoe weet je dan als consument dat vlees met een ster ook echt altijd vlees met een ster is? Wigtman en de Dierenbescherming die ik er vanmiddag ook over sprak moesten toegeven dat ze er nog geen antwoord op konden geven. De vraag ligt even gevoelig als de foutieve etikettering. De Dierenbescherming en Jumbo komen er komende week op terug. Dat onderdeel wordt dus vervolgd.
Voor de oningewijde kan het onderwerp klinken als een storm in een glas water. Toch is het geen onbelangrijk onderwerp. Nu het sterrenvlees ook in vleeswaar zijn opmars maakt, moet de consument kunnen vertrouwen op de labelling. Als snijden, verpakken en stickeren op de winkelvoer plaatsvinden, moet de vraag worden gesteld of de certificering van de werkprocessen voldoende geborgd is. Die vraag geldt niet alleen ten aanzien van Jumbo, maar mogelijk ook ten aanzien van andere supers met winkelslagerijen.

De door Jumbo met voortvarendheid aangepakte fout zou dan ook aanleiding moeten zijn voor de retail brancheorganisatie CBL om kritisch naar de borgingsprocessen in de winkel te kijken bij het labellen van producten met herkomst- of duurzaamheidsclaims. Mogelijk betaalt Jumbo het leergeld voor de hele sector.

Beperk dit soort acties tot de relevante
Tot slot. Het is goed te zien hoe snel een super kan reageren en dat het bedrijf zich open en kwetsbaar durft op te stellen. Ik vind dat een adequate reactie die lof verdient. Ik zou echter niet willen dat acties als de onze voortaan normaal worden gevonden en worden gebruikt om wensen af te dwingen via het publiek. In dit geval werd de actie wat mij betreft gelegitimeerd door de onachtzaamheid die de organisatie aanvankelijk toonde ten aanzien van zijn Ierse etikettenkwestie. Ik las in Distrifood dat ik gebriesd zou hebben. Foodlog calculeerde een zinvolle en gelegitimeerde actie - dat hoop ik tenminste. Dit soort ongein moet niemand meer willen na alle heisa die er al geweest is over voedselfraudes.

Fotocredits: Jumbo
Dit artikel afdrukken