"Het vergt heel wat voorbereiding en de juiste strategie. We gaan onze tijd nemen, maar we sluiten het zeker niet uit,” zegt CFO Ton van Veen. Van Veen maakte als financiële man de voorspoedige ontwikkeling mee van het familiebedrijf tot de op-een-na grootste supermarktketen van Nederland. Die groei resulteerde uit een reeks fusies en overnames (Super de Boer, C1000). De laatste overname die in het oog sprong was die van horecaketen La Place (van V&D). In de Nederland lijkt de groei er verder uit.

België
Gondola vraagt expliciet of Jumbo, ontstaan in het zuiden van Nederland, van plan is de stap naar België te zetten. Van Veen: "In ons meerjarenplan is de optie voorzien dat we de Belgische markt betreden. Laat me zeggen dat we het zeker niet uitsluiten. Voor dit of komend jaar is het nog niet, we willen eerst kijken welke mogelijkheden er zijn. We willen werken vanuit dezelfde filosofie, met een combinatie van omnichannel, online en foodmarkten. Het vergt een goeie voorbereiding en strategie als we naar België gaan. We zijn zeer landgericht, het zou dom zijn om te denken dat wat in Nederland werkt, dat ook doet in België. In Nederland hebben we een hele specifieke situatie. We hebben nog altijd een 20-tal supermarktketens, dat is veel in vergelijking met Duitsland, Groot-Brittannië en zelfs België. De kleine supermarktketens doen hier samen hun inkopen, waardoor ze competitieve prijzen kunnen aanbieden. Dat is één aspect dat al anders is. We bekijken dat allemaal eerst zorgvuldig."

'Make it, take it or eat it'
Van Veen legt uit wat die 'Jumbo-filosofie' inhoudt. Jumbo mikt er op zijn klanten zoveel mogelijk gemak te bieden door ze verschillende mogelijkheden tegelijk aan te bieden: "make it, take it or eat it". De grenzen tussen boodschappen doen en eten vervagen, net als de plekken waar klanten eten kopen en de aanbieders. 'Blurring' van kanalen is de normaalste zaak van de wereld geworden. De rol van winkels verandert: "ze moeten beleving en inspiratie aanbieden. Het is veel meer dan het doorschuiven van producten naar de consument." Maar vooral technologie en e-commerce veranderen het boodschappen doen. De concurrentie voor Jumbo komt niet alleen van Albert Heijn - dat inmiddels breed in België aanwezig is door de fusie met Delhaize en zijn eigen naam in het land weer heeft afgebouwd - of Lidl, maar ook van een nieuwe speler als online supermarkt Picnic die net als inmiddels andere nieuwe formules bij je thuis komt. Boodschappen gaan halen is al bijna ouderwets.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken