België
Gondola vraagt expliciet of Jumbo, ontstaan in het zuiden van Nederland, van plan is de stap naar België te zetten. Van Veen: "In ons meerjarenplan is de optie voorzien dat we de Belgische markt betreden. Laat me zeggen dat we het zeker niet uitsluiten. Voor dit of komend jaar is het nog niet, we willen eerst kijken welke mogelijkheden er zijn. We willen werken vanuit dezelfde filosofie, met een combinatie van omnichannel, online en foodmarkten. Het vergt een goeie voorbereiding en strategie als we naar België gaan. We zijn zeer landgericht, het zou dom zijn om te denken dat wat in Nederland werkt, dat ook doet in België. In Nederland hebben we een hele specifieke situatie. We hebben nog altijd een 20-tal supermarktketens, dat is veel in vergelijking met Duitsland, Groot-Brittannië en zelfs België. De kleine supermarktketens doen hier samen hun inkopen, waardoor ze competitieve prijzen kunnen aanbieden. Dat is één aspect dat al anders is. We bekijken dat allemaal eerst zorgvuldig."
'Make it, take it or eat it'
Van Veen legt uit wat die 'Jumbo-filosofie' inhoudt. Jumbo mikt er op zijn klanten zoveel mogelijk gemak te bieden door ze verschillende mogelijkheden tegelijk aan te bieden: "make it, take it or eat it". De grenzen tussen boodschappen doen en eten vervagen, net als de plekken waar klanten eten kopen en de aanbieders. 'Blurring' van kanalen is de normaalste zaak van de wereld geworden. De rol van winkels verandert: "ze moeten beleving en inspiratie aanbieden. Het is veel meer dan het doorschuiven van producten naar de consument." Maar vooral technologie en e-commerce veranderen het boodschappen doen. De concurrentie voor Jumbo komt niet alleen van Albert Heijn - dat inmiddels breed in België aanwezig is door de fusie met Delhaize en zijn eigen naam in het land weer heeft afgebouwd - of Lidl, maar ook van een nieuwe speler als online supermarkt Picnic die net als inmiddels andere nieuwe formules bij je thuis komt. Boodschappen gaan halen is al bijna ouderwets.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Retailexpert Laurens Sloot over de Jumbo-België-plannen: "Dit is een strategie die weinig risico's inhoudt", aldus RetailDetail.
In het kort:
- Vlaanderen is voor Nederlandse retailers erg interessante markt: welvarend, 6 miljoen inwoners, geen taalbarrière, culturele verschillen voor Brabants familiebedrijf Jumbo beperkt
- inkoopvoordeel voor Nederlandse ketens ("Zonder dat ik dat hard kan maken met concrete cijfers schat ik in dat de inkoopprijzen in Nederland ongeveer 3 tot 4% lager liggen dan in België, en dat tikt.")
- supermarktmarkt biedt, gezien gezonde rendementen, "vast wel ruimte voor een extra partij".
- autonomie groeistrategie leert partijen elkaar over en weer kennen en is zinvol met het oog op de continuïteit: "Door winkels te openen in België, tonen ze ook aan Colruyt en Carrefour hoe competitief ze zijn. Dat is vaak de beste manier om uiteindelijk aan tafel te komen als het gaat om fusies en overnames." Sloot vervolgt: "Ik heb veel respect voor Colruyt, het is één van de topformules in Europa. Via Jumbo zou de retailer inzicht kunnen krijgen in het Nederlandse inkoopgebeuren. Ook aansluiting bij Superunie zou interessant kunnen zijn voor Colruyt. Het is een publiek geheim dat Colruyt in het verleden al eens interesse heeft gehad in de Nederlandse keten Nettorama."
- "Mooie winkels met een groot assortiment, vriendelijke medewerkers en lage prijzen". En niet te vergeten: La Place, dat nog maar één vestiging in België heeft.
De plannen van Jumbo zouden wel eens verdergevorderd kunnen zijn dan Van Veen heeft laten doorschemeren. Volgens RetailDetail zijn vastgoedmakelaars in België al op zoek naar geschikte winkelpanden. "De doelstelling zou concreet liggen op een dertigtal panden tegen eind 2019. Dat is dus erg snel en erg ambitieus. Misschien speculeert de keten op het mogelijke (maar lang niet zekere) verdwijnen van Albert Heijn op de Belgische markt, die in theorie ruimte zou kunnen creëren voor een andere Nederlandse speler. De beslissing hierover neemt Ahold Delhaize zoals bekend in 2019."
Daar zitten ze al. Ahold Delhaize is alweer een heel tijdje een feit.
Nog steeds wacht ik tot Delhaize lonkt naar Nederland.