Onderzoeksbureau Daltix nam alvast een voorschotje en vergeleek tussen 1 juli en 23 september de onlineprijzen van 600 merkproducten bij Colruyt en Jumbo.
"Uit de vergelijking blijkt dat 74 procent van de producten in de selectie goedkoper is bij Jumbo, terwijl 24 procent goedkoper is bij Colruyt, en 2 procent dezelfde prijs had. Het gemiddelde prijsverschil loopt op tot 11 procent," schrijft De Standaard. De grootste verschillen kwamen aan het licht in de categorieën diepvries, koekjes/chocolade en wijn.
Staat de Belgische supermarktwereld dan aan de vooravond van een nieuwe prijzenoorlog? In de krant voorspelt retailexpert Jorg Snoeck alvast dalende prijzen, en meer 'slachtoffers' dan Colruyt alleen. "Ook Delhaize en Albert Heijn (AH) zullen mee verlagen. De concurrentie is bikkelhard en de sector bloedt. Bij zo’n prijzenoorlog is niemand gebaat, want dan verdient niemand er nog iets aan. Het aanbod, de kwaliteit en de service zullen eronder lijden."
Colruyt maakt zich minder zorgen. Om te beginnen weerlegt de super de analyse van Daltix. "We vergelijken al drie jaar lang de prijzen van Jumbo met onze grenswinkels," aldus marketingdirecteur Guy Elewaut. "Die één-op-één vergelijking van online prijzen is niet representatief. Voor huismerkproducten zijn we aanmerkelijk goedkoper." Colruyt is ook niet van plan van zijn laagsteprijsgarantie af te stappen. "Het staat op onze gevel en dat zal nooit veranderen."
Overigens verwacht ook Daltix niet dat Jumbo in België de lage Nederlandse prijzen zal kunnen hanteren, omdat er andere regels gelden ten aanzien van inkoopprijzen, accijns en btw. Dat is ook de reden dat bij Belgische Albert Heijn-winkels merkproducten 3% duurder zijn dan in Nederland, schrijft Distrifood.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog