De officiële introductie is pas volgende week. Toch ligt er bij verschillende filialen van Jumbo al sinds eind vorige week halfvolle melk van het huismerk met 1 ster Beter Leven in de schappen.

In de winkels komen ook andere zuivelproducten met 1 ster Beter Leven te liggen. Welke dat zijn, wil de supermarktketen nog niet zeggen.

“We hebben deze week nog nodig voor de instroom van de producten”, zegt een woordvoerder tegen Boerderij. “Vanaf maandag zijn alle producten dan in alle filialen op voorraad en pas dan willen we dat delen met onze consumenten.” Online zijn in ieder geval ook al volle melk, magere yoghurt en volle yoghurt te bestellen.

De voorwaarden waaraan de melkveehouders moeten voldoen, zijn ook nog niet openbaar. Volgens het pak krijgen naast de koeien ook het jongvee weidegang. Daarnaast zou er meer ruimte en comfort in de stallen zijn, komt het nodige voer van eigen land, is er aandacht voor weidevogels en een ‘rijk grasland’. Ook zouden de boeren ‘zuiniger’ omgaan met energie.

Eind vorig jaar kondigde Jumbo aan dat het huismerk zuivel ook het PlanetProof-keurmerk zou gaan dragen. FrieslandCampina introduceerde dat keurmerk vorig jaar trots voor zijn top-zuivellijn. Supermarkten die alleen maar het PlanetProof voeren staan nu alweer op achterstand bij bewuste consumenten. Vanwege de energie-claim moet bovendien worden geconcludeerd dat de Dierenbescherming de concurrentie aangaat met de Stichting Milieukeur, de eigenaar van PlanetProof.

Annika de Jong
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Supermarktformule PLUS doet prijsaanbiedingen met de PlanetProof-melk om klanten te verleiden tot de betere melk van FrieslandCampina. Supers steken elkaar de loef af op net een beetje beter en toch betaalbaar zijn.
De Beter Leven-melk wordt opgehaald, verwerkt en verpakt voor Jumbo door een veel kleinere concurrent van het grote FrieslandCampina. Dergelijke kleine spelers zien hun kans schoon, nu Nederlandse consumenten rijp zijn voor meer onderscheid in een productgroep waarvoor de grondstof - melk - behalve tussen biologisch en gangbaar tot op heden geen mogelijkheden tot onderscheid bood.

Dit artikel afdrukken