Supermarktformule Jumbo heeft een lastige relatie met Nederlandse boeren. Jarenlang maakte de voormalige Brabantse boerenleider Hans Huijbers zich druk om de altijd de laagste prijs-strategie van de supermarktformule met zijn hoofdkantoor aan het kanaal bij Veghel. Daardoor haalde de formule zich de gram van boeren op de nek.
Omdat de nodige boeren kopje onder dreigen te gaan door het Nederlandse stikstofdossier en de supermarkt niet mee wilde werken aan het Farmer Friendly-plan, maken de actieboeren van de Farmers Defence Force het Jumbo moeilijk. Net als menig Nederlands niet-boerenbedrijf heeft ook een aantal Jumbo distributiecentra geen Natuurbeschermingsvergunning (NBV). Zo'n vergunnimg is nodig om aan te tonen dat bedrijfsactiviteiten de natuur niet schaden door een te hoge stikstofuitstoot. Wie geen vergunning heeft, opereert illegaal.
FDF heeft een simpele strategie: oog-om-oog en tand-om-tand 'oproken'. Tot voor kort legde de overheid alleen boeren zonder Natuurbeschermingsvergunning juridisch onder de loep. De FDF-boeren dwingen de overheid nu ook tegen anderen op te treden. Bij de provincie Noord-Brabant hebben ze beet. De provincie moest toegeven dat supermarkt Jumbo zijn Natuurvergunningen niet op orde heeft.
Bij een eerlijk beleid dat het principe van gelijke monniken gelijke kappen huldigt, kan dat grote consequenties hebben omdat vele niet-boeren bedrijven geen Natuurbeschermingsvergunning hebben. De overheid ziet zich nu gedwongen ieder bedrijf te checken. Bij Jumbo kan het leiden tot een aantal lege winkels omdat de ontbrekende vergunningen het netwerk van distributiecentra kunnen raken. Volgens de FDF heeft Jumbo 'nul vergunningen' voor de distributiecentra in Brabant. Als de boeren handhaving weten af te dwingen, is denkbaar dat ze met wettige middelen de logistiek van het bedrijf in zijn hart raken.
Omdat de nodige boeren kopje onder dreigen te gaan door het Nederlandse stikstofdossier en de supermarkt niet mee wilde werken aan het Farmer Friendly-plan, maken de actieboeren van de Farmers Defence Force het Jumbo moeilijk. Net als menig Nederlands niet-boerenbedrijf heeft ook een aantal Jumbo distributiecentra geen Natuurbeschermingsvergunning (NBV). Zo'n vergunnimg is nodig om aan te tonen dat bedrijfsactiviteiten de natuur niet schaden door een te hoge stikstofuitstoot. Wie geen vergunning heeft, opereert illegaal.
FDF heeft een simpele strategie: oog-om-oog en tand-om-tand 'oproken'. Tot voor kort legde de overheid alleen boeren zonder Natuurbeschermingsvergunning juridisch onder de loep. De FDF-boeren dwingen de overheid nu ook tegen anderen op te treden. Bij de provincie Noord-Brabant hebben ze beet. De provincie moest toegeven dat supermarkt Jumbo zijn Natuurvergunningen niet op orde heeft.
Bij een eerlijk beleid dat het principe van gelijke monniken gelijke kappen huldigt, kan dat grote consequenties hebben omdat vele niet-boeren bedrijven geen Natuurbeschermingsvergunning hebben. De overheid ziet zich nu gedwongen ieder bedrijf te checken. Bij Jumbo kan het leiden tot een aantal lege winkels omdat de ontbrekende vergunningen het netwerk van distributiecentra kunnen raken. Volgens de FDF heeft Jumbo 'nul vergunningen' voor de distributiecentra in Brabant. Als de boeren handhaving weten af te dwingen, is denkbaar dat ze met wettige middelen de logistiek van het bedrijf in zijn hart raken.
#21 Hoeveel rechten tot vervuiling heeft een jumbo distributiecentrum nodig?
Lees we missen de getallen nog om het tastbaar te maken.
1 aankomende en vertrekkende ( lossen of laden) vrachtwagen op een distributiecentrum staat qua stikstof uitstoot gelijk aan:
1 melkkoe ?
2 zeugenplaatsen ?
1 hok à 7 mestvarkens ?
50 legkippen scharrel ?
35 vleeskuiken plaatsen ?
Op een distributiecentrum komen hoeveel vrachtwagens aan per dag? 50 koeltrailers van 18mtr? en er vertrekken er 60 richting supermarkten?
Het licht en de verwarming brandt en het personeel (20man?) komt met de auto.
In orde van grootte waar hebben we het over?
Terugkomend van vakantie in Zuid Duitsland en Italië verwonder ik me weer. In Duitsland was ik in Allgauer Hochalpen en Ammergebirge. Het lijkt erop dat Nederlanders vlot weer vergeten dat ze op een postzegel aan het schaken zijn. Een postzegel die je eigenlijk gewoon een stad mag/moet noemen.
Wat dat betreft ongelooflijk dat we als overheid zo knullig vergunningen verleent hebben.
En ja #31 slaat de plank ook raak. Rob Bijlsma zijn boek gelezen hebbend en dan in natuurgebieden in Duitsland komen op de mountainbike. Dan weet ik het ook effe niet meer wat we in Nederland aan het doen zijn qua natuurbehoud.
Anderzijds de gravelpaden met 10 tot 20% helling zijn ook aangelegd en dienen onderhouden te worden. Die blijven ook niet zomaar liggen daar op de berghelling.
#31 Nico, ik denk ook van Rutte, maar ik acht de kans op inzicht niet groot, gezien zijn meesterlijke vermogen zaken te bagatelliseren, zijn beroep op geheugenzwakte, of zijn beroep op eerlijkheid. Zijn laatste wapenfeit, na de overstromingen bijvoorbeeld: 'er is iets aan de hand' (met het klimaat in dit geval, niet de stikstof, maar bij stikstof heb ik bij hem ook niks gehoord). Leiderschap mbv passiviteit, op de vlakte blijven en afwachten, 't loopt prima. Hij is het voorbeeld voor de 'BV Nederland'.
Dus na de mea culpa's gaat de bouw weer van start, de economie ook, wordt de natuur ten grave gedragen (want wie snapt nou wat dat is), en ach ja, het klimaat, we vertrouwen arrogant op onze dijken.
Dick, het is al helemaal ontwricht. Om het te herstellen is een hele serie mea culpa´s nodig: van LNV, het RIVM, de WUR, van "deskundige" stikstofprofessoren en rechtsgeleerden en ook nog van de Raad van State die in het dossier een bijzonder kwalijke rol heeft gespeeld. De lachende derde zijn de TBO´s die de miljoenen (van over elkaar buitelende politici) zien binnenstromen, zonder dat ze een zinnige analyse hebben te hoeven maken van wat er in natuurgebieden werkelijk aan de hand is.
Nico, denk je dat dat gaat zonder de samenleving totaal te ontwrichten?
Een dergelijke aanpak zal nl. alles lukraak tot in diepe haarvaten raken.
Dick #27, de overheid gaat dit NO2 "probleem" net zo stompzinnig "oplossen" als het NH3 "probleem". Namelijk met maatregelen - het liefst natuurlijk vergunningen - zonder te weten wat er nu eigenlijk aan de hand is. Schiphol en Jumbo hebben geen vergunning, so what? Hun uitstoot zit gewoon verdisconteerd in de atmosferische concentratie van NO2, die al twee decennia gestaag zakt. En nu moeten ze opeens een Nbwet vergunning hebben. Terwijl in geen enkel Natura2000-gebied de NO2 concentratie wordt gemeten (overigens wel in het landelijk gebied) en niemand enig benul heeft van de invloed van minder dan 0,3 micromol/m3 NO2 op natuurlijke vegetaties. Maar niet getreurd, het RIVM rekent wel uit hoe vreselijk het allemaal is. En er komt nog een circus bij.