Supermarktketen Jumbo maakt een begin met het verminderen van de plasticberg. Vanaf deze zomer krijgen de biologische producten in de winkel een laseretiket. Bovendien gaat Jumbo de klanten vertellen hoeveel ze er van moeten eten én hoe ze hun groenten lekker kunnen klaarmaken. Aan alle kanten OK dus.
"Jumbo boekt opnieuw flink vooruitgang in de verduurzaming van het aanbod Nederlandse aardappelen, groenten en fruit (AGF) en met haar inspanningen op het gebied van gezond en lekker eten," klinkt het in het persbericht.
De Veghelse supermarktketen kondigt aan vanaf deze zomer de biologische flespompoenen, gember en courgettes te voorzien van een 'natuurlijk etiket'. Het door velen verfoeide knisperplastic om biogisch producten wordt ingeruild voor een behandeling met lasertechniek die de aanduiding 'biologisch product' rechtstreeks op de groente aanbrengt. Uiteraard zonder verlies aan smaak, geur of houdbaarheid, bezweert de super. En mogelijk ter vermijding van eventuele 'plastic attacks'. Het natuurlijke etiket, 'natural branding', is overigens niet nieuw: in Nederland ging Hoogvliet en in België Delhaize Jumbo al voor.
Om klanten bovendien te helpen bij het maken van een gezonde en duurzame keuze, start Jumbo de campagne #grillenmetgroenten, in samenwerking met Natuur & Milieu. Als het aan Jumbo ligt, barbecuen we deze zomer niet meer met vlees, maar met groente en fruit. Op de nog wel verpakte groenten gaat Jumbo bovendien vermelden welk deel die uitmaken van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid en hoe je er mee kunt variëren.
Last but not least heeft Jumbo zich voorgenomen het aandeel Nederlandse producten op de groentenafdeling met een PlanetProof-certificering nog dit jaar uit te breiden naar 80% van het assortiment. Voor eind 2019 moet dat voor 100% van de aardappelen, groente en fruit het geval zijn, belooft Jumbo. PlanetProof is de nieuwe naam voor wat voorheen Milieukeur heette. Producten met dit keurmerk zijn geteeld onder wat milieuvriendelijkere omstandigheden en de telers zijn gecertificeerd.
Klaas de Boer, directeur Buying & Merchandise Vers a.i. bij Jumbo: “We zijn trots op de stappen die we zetten in het aanbieden van duurzame AGF-producten. Klanten letten steeds meer op milieu en gezondheid bij de keuze van producten. En bij Jumbo vinden we het belangrijk om zuinig te zijn op de wereld om ons heen. Daarom helpen we onze klanten om op een makkelijke manier een duurzame, lekkere en gezonde keuze te maken. Daar werken we dag in dag uit aan, samen met (keten)partners.”
Dit artikel afdrukken
De Veghelse supermarktketen kondigt aan vanaf deze zomer de biologische flespompoenen, gember en courgettes te voorzien van een 'natuurlijk etiket'. Het door velen verfoeide knisperplastic om biogisch producten wordt ingeruild voor een behandeling met lasertechniek die de aanduiding 'biologisch product' rechtstreeks op de groente aanbrengt. Uiteraard zonder verlies aan smaak, geur of houdbaarheid, bezweert de super. En mogelijk ter vermijding van eventuele 'plastic attacks'. Het natuurlijke etiket, 'natural branding', is overigens niet nieuw: in Nederland ging Hoogvliet en in België Delhaize Jumbo al voor.
Om klanten bovendien te helpen bij het maken van een gezonde en duurzame keuze, start Jumbo de campagne #grillenmetgroenten, in samenwerking met Natuur & Milieu. Als het aan Jumbo ligt, barbecuen we deze zomer niet meer met vlees, maar met groente en fruit. Op de nog wel verpakte groenten gaat Jumbo bovendien vermelden welk deel die uitmaken van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid en hoe je er mee kunt variëren.
Last but not least heeft Jumbo zich voorgenomen het aandeel Nederlandse producten op de groentenafdeling met een PlanetProof-certificering nog dit jaar uit te breiden naar 80% van het assortiment. Voor eind 2019 moet dat voor 100% van de aardappelen, groente en fruit het geval zijn, belooft Jumbo. PlanetProof is de nieuwe naam voor wat voorheen Milieukeur heette. Producten met dit keurmerk zijn geteeld onder wat milieuvriendelijkere omstandigheden en de telers zijn gecertificeerd.
Klaas de Boer, directeur Buying & Merchandise Vers a.i. bij Jumbo: “We zijn trots op de stappen die we zetten in het aanbieden van duurzame AGF-producten. Klanten letten steeds meer op milieu en gezondheid bij de keuze van producten. En bij Jumbo vinden we het belangrijk om zuinig te zijn op de wereld om ons heen. Daarom helpen we onze klanten om op een makkelijke manier een duurzame, lekkere en gezonde keuze te maken. Daar werken we dag in dag uit aan, samen met (keten)partners.”
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik neem aan dat de nu eindelijk de plukdatum op de laseretiketten wordt gedrukt. Het zijn per slot versproducten met een beperkte houdbaarheid.
De mens wil nu eenmaal bedrogen worden.
Geef ze een 'feel good' moment en ze zijn om.
Gisteren nog in een Jumbo filiaal geweest. Bij het bekijken van de groente schap viel mij 2 dingen op; 1 een vernevelingsinstallatie om te doen geloven dat producten langer 'vers' blijven.
2 meer dan de helft van de producten 'zat onder een regenjas' oftewel was verpakt in plastic.
Kunt u de logica nog volgen?