Prestatie
De groei van 3,5% mag echter als een prestatie worden gezien. De discounters Lidl en Aldi rukken op, terwijl Jumbo juist geen terrein blijkt te verliezen maar te winnen. CEO Frits van Eerd toont zich blij. Hij verklaart de groei vanuit de volgende factoren: “de nieuwe Jumbo winkels die we wekelijks openen, het succes van onze twee Foodmarkten en de lancering van e-commerce, maar ook de overdonderende WK actie, onze Nieuwe Standaard Kip en de bijzondere Kerstactie. Maar nog veel belangrijker en blijvender is dat Nederland de Jumbo formule van grootste assortiment, beste service en laagste prijzen steeds vaker weet te vinden en steeds meer waardeert.” Dat meldt de Levensmiddelenkrant.
De marktleider verliest
Grote verliezer is marktleider AH. Van dat bedrijf zijn de laatste cijfers bekend uit november. In het derde kwartaal zag de Zaanse super zijn omzet in winkels die langer dan een jaar open zijn met 1,1 procent dalen. Dat kwam voornamelijk door lagere verkopen bij de supermarkten van Albert Heijn, schreef de NRC.
In september werd bekend dat de marktaandelen tussen de Nederlandse supers nogal verschuiven. Lidl en Jumbo lopen hard op Albert Heijn in. Lidl groeide in een jaar van 8,6 naar negen procent. Jumbo maakte een sprong van 17,8 naar 20,7 procent. Aldi noteerde een slechts lichte toename van 7,3 naar 7,4 procent. Albert Heijn zakte van 36 naar 33,8 procent en moet dus het meest verloren hebben aan zijn grote concurrent Jumbo.
Fotocredits: Maurits90, via Wikimedia
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Als de autonome groei ook de overnamekosten en ombouwkosten van de C1000's meeneemt, dan kan dat wel kloppen.
Nee Zé, de autonome groei, zegt de tekst, bedroeg 3,5%.
Als Jumbo de omzet van de in 2014 overgenomen C1000 winkels meerekent, zijn ze dan marktaandeel kwijtgeraakt ?