Jumbo blijft eigenaar van het merk La Place en de contracten met franchisers in het buitenland en zal 6 eigen restaurants en de 4 stationslocaties zelf blijven uitbaten, meldt de keten in een persbericht. Voor 23 La Place-vestigingen die niet zullen heropenen als La Place worden alternatieve exploitatiemogelijkheden onderzocht. Vermaat neemt, na goedkeuring door de Autoriteit Consument & Markt, de 1.300 medewerkers, de activa en exploitatie van 44 restaurants over.

"Wij zijn toch een foodretailbedrijf met horeca er bij," zegt CFO Ton van Veen in het Financieele Dagblad. "Wij draaien met Jumbo in een week meer omzet dan La Place in een heel jaar, als je het coronavirus even buiten beschouwing laat. Die verhouding wordt de komende jaren alleen maar schever. Het runnen van restaurants is bij ons een randactiviteit, en bij Vermaat een kernactiviteit."

Jumbo nam in 2016 La Place over uit de boedel van V&D. Door de coronacrisis moesten de meeste La Place-restaurants vanwege de lockdown sluiten, zodat de omzet in 2020 bleef steken op €50 miljoen (tegen €165 miljoen in 2019).

Die tegenvaller staat in schril contrast met de omzetgroei van de hele supermarktketen, die uitkwam op €9,7 miljard, een plus van 15%. Van Veen becijfert de 'coronaplus' op zo'n €500 miljoen. "We vonden het maatschappelijk niet aanvaardbaar NOW aan de vragen voor La Place, terwijl we het aan de Jumbo-zijde zo goed deden," zegt Van Veen.

Het familiebedrijf uit Veghel viert in 2021 het honderdjarig bestaan. Dit jaar wil Jumbo de omzetgrens van €10 miljard behalen. Dat is geen walk in the park, zegt Van Veen: "We verwachten dat het corona-effect dit jaar zal wegebben. Dan zou het best kunnen zijn dat de omzet in onze winkels in 2021 niet autonoom groeit, of zelfs een kleine min laat zien. Daarnaast is er een technisch aspect: vorig jaar telde 53 weken, dit jaar 52." Dat scheelt zomaar €200 miljoen omzet.
Dit artikel afdrukken