Foodlog reageerde al eerder kritisch op het PlanetProof-keurmerk van de Stichting Milieukeur (SMK) voor groente en fruit. We noemden het keurmerk "alles behalve fair".
Van telerszijde was sindsdien dat kritische geluid ook te horen. Het nieuwe keurmerk moet op zoveel mogelijk producten komen, waardoor het niet onderscheidend is. Consumenten willen er daarom niet meer betalen, zoals ze dat voor bijvoorbeeld biologische producten wel doen. SMK zegt in het Reformatorisch Dagblad dat de prijsverhogende effecten van het nieuwe keurmerk zonder dat daar betere inkomsten tegenover staan, niet het probleem van de Stichting zijn. Supermarkt Jumbo zegt in de krant dat het nieuwe keurmerk de gemiddelde consument weinig kan schelen. "Die pakt gewoon de kiloknaller", zegt directeur Ed van de Weerd van Jumbo in de krant. Voor de supermarkt is dat een probleem omdat ze door NGO's gek gezeurd worden, maar geen idee hebben hoe ze de consument meer voor zo'n beter milieuproduct meer kunnen laten betalen.


Waardevol waardeloos maken
De oplossing die Jumbo kiest? Het bedrijf betaalt het verschil uit de eigen marge omdat, zo zegt De Weerd, zijn bedrijf "uit overtuiging” voor PlanetProof gaat.

Jumbo zegt met zoveel woorden dat het consument opvoedt om iets waardevols waardeloos te laten worden. Nog gekker is het dat de Stichting Milieukeur zich dat probleem niet aantrekt, terwijl je zou denken dat zo'n Stichting bestaat om iets bij te dragen aan een betere wereld.

Supermarkten geven niet lang hun winst weg voor het goede doel. Supers zijn geen filantropische instellingen en staan qua winstgevendheid en concurrentiepositie in zowel de VS als de EU zwaar onder druk. Nog even dus en SMK kan weer inpakken.
Dit artikel afdrukken