Moeite om duurzame boodschappen te ontdekken? Jumbo en Milieu Centraal maken het de consument gemakkelijk, meldt de voorlichtingsorganisatie. 'Check het plaatje' heet de campagne rond producten die "tot stand komen met zorg voor mens, dier en milieu." Milieu Centraal ordende al in 2016 het woud van 90 keurmerken dat de supermarktschappen overwoekert en hield 11 toppers over. Jumbo heeft nu als eerste supermarkt een duurzame boodschappenroute ingericht die langs dit elftal voert. Ruim 100 producten zijn te herkennen aan een speciaal schapkaartje. Deze week staat de duurzame vis in de schijnwerpers - zowel MSC als ASC horen bij het elftal toppers.

Foodlog schreef eind vorig jaar een kritische noot bij het bevoordelen van private labels die de Warenwet als het ware overnemen, maar andere uitsluiten: reclame vervangt warenwet. Volgens die gedachte zou het beter zijn de Warenwet uit te breiden met de eisen die het kennelijk uitverkoren aantal labels stelt aan producenten.
MilieuCentraal - Check het plaatje tegen keuzestress
  • Deel
Druk af