"De omzet en marges vielen tegen", zegt Jumbo-topman Ton van Veen in het Financieele Dagblad bij de publicatie van het jaarverslag. Toch is Jumbo tevreden over de overname. "Zodra we een Emté hebben omgebouwd naar Jumbo stijgt de omzet gemiddeld met 15%. Natuurlijk niet van de ene op de andere dag, maar na verloop van tijd."

Het afgelopen jaar steeg de netto-omzet van Jumbo met 10% naar €6,3 miljard. Het bedrijfsresultaat daalde van €204 naar €181 miljoen, vooral door de €32 miljoen aan eenmalige kosten die met de overname van Emté gemoeid waren.

Ook Coop, dat de overige Emté-supermarkten overnam, zag zijn resultaat teruglopen door de extra ombouwkosten. Het resultaat van Coop komt over 2018 uit op €1,4 miljoen verlies, meldt Distrifood.

'Gemakswinkels'
Jumbo verwacht dit jaar uiteindelijk 675 winkels te hebben (marktleider Albert Heijn heeft er ruim 900). Online en gemakswinkels zijn speerpunten, om daarmee in te spelen op de veranderende eetgewoonten van de Nederlandse consumenten. "De tijdsspanne tussen aankoop en consumptie wordt korter," aldus Van Veen. Jumbo heeft nu 6 Jumbo City-winkels in stadscentra en stations, dat moeten er eind van dit jaar dubbel zo veel zijn.

Het toverwoord, na twee decennia waarin Jumbo dankzij gedurfde overnames (C1000, Super de Boer, La Place, Emté) wist uit te groeien tot de tweede supermarktketen van Nederland, is, zegt Van Veen, "gecontroleerde groei."


Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken