Tijdens de opening van het Allerhande Kerstfestival vertelde hoofdredacteur Rutger Anema van het AH magazine vol trots dat er met Kerst door 6 miljoen mensen een gerecht uit de Allerhande gegeten wordt. Hij baseerde dat op een sommetje: de 2,2 miljoen exemplaren van het magazine bereiken vier miljoen huishoudens, meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens. Eén op de drie kookt ook daadwerkelijk een gerecht uit de Allerhande. Ervan uitgaande dat gemiddeld 4 tot 6 mensen samen aan de kerstdis zitten, eten 6 miljoen Nederlanders iets uit de Allerhande.

Albert Heijn strooit vervolgens met miljoenen: in de kerstweek verwacht Albert Heijn 13 miljoen transacties te verwerken. Op de zaterdag vóór kerst zullen 3 miljoen mensen de Albert Heijnwinkels bezoeken. De omzet ligt in de kerstweek 25% hoger dan in een normale week. Aan online bestellingen verwacht AH 35% meer dan in de kerstweek vorig jaar en 11% meer dan in een normale week.

Jumbo doet daar nog een schepje bovenop. Niet alleen rekent Jumbo op minstens tien miljoen bezoekers in de winkels, ook denkt Jumbo het aantal online bestellingen ten opzichte van vorig jaar te verdubbelen. In totaal verwacht Jumbo in de week voor kerst 40% meer omzet te draaien dan in een reguliere week.

De alfamannen roffelen op hun borst. De kerstgedachte lijkt in deze demonstratie van de grootste en sterkste ver weg. En dat terwijl de Nederlandse supers die nu juist zo emotioneel neerzetten dit jaar.
Dit artikel afdrukken