Het openingsoffensief kwam van Jumbo, die twee weken geleden met een paginagrote advertentie aandacht vestigde op de 15 euro verschil tussen hun kassabon en die van Albert Heijn, voor hetzelfde boodschappenlijstje.

Schommelende prijzen tonen dalende tendens
Albert Heijn blijkt wat meer in de luwte maar wel gestaag te reageren en heeft de afgelopen weken honderden producten in prijs verlaagd. Ook andere supers gaan mee in de prijsverlagingen. Dat zegt Thijs van der Tuin van Inprijsverhoogd.nl in het AD. Zo schamperde Dirk in een evengrote advertentie als Jumbo: "Je bent al snel goedkoper dan Albert Heijn. Maar om nu te beweren dat je de laagste prijzen hebt? Dat gaat een beetje te ver.''

Zoveel mogelijk klanten binnenhalen
Het is er de supermarkten om begonnen zoveel mogelijk klanten binnen te halen. Jaarlijks geven Nederlanders 33 miljard euro uit aan boodschappen, De belangrijkste trekker is en blijft de prijs. Daarbij voelen de grootsupers de hete adem van discounters als Lidl en Aldi in hun nek.
De consument is de lachende derde
Jumbo verrast retailexperts door nu al het prijswapen in te zetten, nog voordat de ombouwoperatie van alle C1000s is afgerond. In het AD zegt retailkenner Paul Moers: "Verrassend, maar kennelijk kunnen ze daar twee dingen tegelijk.''

De strijd speelt zich niet alleen op landelijk niveau af. Retailexpert Erik Hemmes van Trade Marketing Services: "Ook op lokaal niveau wordt aan prijsvergelijking gedaan. In Hilversum had een Jumbo-ondernemer een kar van Albert Heijn staan en ernaast een van Jumbo, met kassabonnen erbij. Dat werd een relletje: AH eiste die kar terug. Dat is het spel dat ze spelen.''

Consument is lachende derde
Van der Tuin hoeft niet lang na te denken over de gevolgen van de prijzenslag. "De consument is de lachende derde,'' zegt hij in het AD.

Fotocredits: Jumbo
Dit artikel afdrukken