Supermarktketen Jumbo slaat de handen ineen met 9 maatschappelijke organisaties, artiesten én zijn klanten om iedereen een 'fijnere kerst' te bezorgen. Dat meldt het niet-beursgenoteerde bedrijf in een persbericht. De landelijke actie 'Samen vieren we kerst’ start 8 december.

Jumbo schrijft:
Kerst gaat voor velen over samen zijn, samen eten en gezelligheid, maar niet voor iedereen. Cijfers laten zien dat er veel groot en kleiner leed is. En veelal ook nog eens dichterbij huis dan je denkt. Zo zijn in Nederland zo’n 85.000 mensen wekelijks afhankelijk van de voedselbank. Maar er zijn ook 1,2 miljoen eenzame ouderen, 35.000 daklozen en 1,4 miljoen mensen met een lichamelijke beperking. Als familiebedrijf trekken we ons dat aan en willen we ons landelijke bereik inzetten om het verschil te maken. Samen met onze klanten willen we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen een fijnere kerst hebben”, vertelt Colette Cloosterman-van Eerd, directeur Formule en Innovatie en mede-eigenaar van Jumbo Supermarkten. “Met z’n allen kunnen we ervoor zorgen dat mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken, deze kerst samen van een échte kerstmaaltijd kunnen genieten."

Maatschappelijke organisaties en artiesten
De 9 maatschappelijke organisaties waar Jumbo mee samenwerkt in 'Samen vieren we kerst' zijn Voedselbanken Nederland, Het Leger des Heils, Nationaal Ouderenfonds, Nationale Vereniging de Zonnebloem, Humanitas, Vluchtelingenwerk Nederland, Stichting Sensoor, Coalitie Erbij en de MOgroep.
Ter ondersteuning van de actie is door een aantal Nederlandse artiesten ook een kerstsingle opgenomen: 'Kerstmis vier je samen'. De single is geschreven door René Froger, ambassadeur van Voedselbanken Nederland. Aan de single werken artiesten als Jan Smit, Lee Towers, Ruth Jacott, Do, André Hazes Jr., Willeke Alberti, Lange Frans, Thomas Berge, Kim-Lian van der Meij, Ernst Daniël Smid, Loïs Lane en Monique Smit mee. De opbrengst van de single, down te loaden via iTunes en Spotify, komt 'Samen vieren we kerst' ten goede.

De maatschappelijke organisaties zijn te spreken over de actie omdat hiermee 'heel Nederland op een laagdrempelige manier een bijdrage [kan] leveren aan een fijne kerst voor mensen die het minder goed hebben'. Een bijdrage in de vorm van een maaltijd is immers direct, tastbaar en eenvoudig te begrijpen. Jumbo slaat twee vliegen in één klap: de supermarktketen onderstreept zijn positionering als familiebedrijf en maakt duidelijk inmiddels de tweede supermarktketen van (heel) Nederland te zijn.

Fotocredits: Jumbo
Dit artikel afdrukken