'Culinair uit je dak' heet de actie, waarover Mac van Dinther schreef in De Verleiding bij de Volkskrant van afgelopen zaterdag.
Natuurlijk moet je investeren in je jonge publiek, maar waarom zitten die restaurants dan niet afgeladen met de doelgroep van dertigers waar het kennelijk om gaat? Er moet tenslotte een probleem zijn, anders begin je niet bij het jonge 'kweek- en pootgoed'.
Ze gaan uit hun culinaire dak met langoustine-bouillon, rauwe Coquilles met een artichokcrèmepje, of zelfs op de huidgebakken zeebaars (die ze terug schijnen te sturen). Maar wie leert ze nou een lekkere gedroogde ham herkennen? Of zelfs maar een gekookte? Of een prima paté?
Is het eigenlijk niet de hoogste tijd dat de laatste goeie slagers, groenten- en kaasboeren 'ns een actie opzetten? Voor de nog wat jongere jeugd - 'eindelijk lekkere boodschappen' ofzo.
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Je vergeet het lage salaris als oorzaak vooral als je het afzet tegen alle nadelen zoals je noemt. (je vergeet overigens de fysisieke belasting die stiekem toch hoog is, zie http://www.yepcheck.com/horecalog/?id=604)
En waarom ik als doelgroep niet eet bij zaken als de Librije? Très simple: Ik zie mezelf niet een weeksalaris uitgeven aan een enkel diner, ook als is het elke cent waard en ik kwaliteit in zowel product, ambiance en service waardeer als geen ander.
Er zijn trouwens wel jongeren die af en toe bij de Librije eten, zie bijvoorbeeld http://forum.fok.nl/topic/1004795/1/50 Ik denk dat de Aliance zaken eerder moeten investeren in een gezamelijk loyaliteitsprogramma om de mensen die al komen vaker te laten komen.(zeg maar zegeltjes sparen). Daar zitten mijns inziens de grootste kansen.
@Dick, de horecaopleidingen hebben geen probleem met het vullen van de klassen. Komend jaar zelfs klassen van 28 personen, ze staan nog steeds in de rij. Hoeveel er van deze groep aanvangers uiteindelijk in de horeca terecht komen dat is de vraag. (Ze beginnen allemaal enthousiast maar na een tweetal jaren is het als snel een andere richting vanwege de onregelmatige tijden, vriendinnetjes die het vervelend vinden dat er gewerkt moet worden in het weekend, sport activiteieten die niet meer kunnen worden uitgevoerd omdat je in het weekend en in de avond aan het werk bent, vrouwen die klagen dat de mannen nooit thuis zijn voor de kinderen etc.)
Gevoelsmatig en nu met enige jaren docenten ervaring zeg ik maximaal 20% en absoluut niet meer. Et voila het probleem in de notendop.
Als het dus een 'andere' personeelswervingsactie is: waarom is de jonge brigade dan niet te vinden op de horeca-opleidingen?
Je spreekt van 'jong kweek- en pootgoed' - en dat is misschien ook wel precies de juiste term. Met deze actie hoopt Alliance jongeren namelijk ook nieuwsgierig te maken naar een baan in de keuken of de bediening. ‘We hebben nog steeds een tekort aan jongeren die in de keuken of in de bediening willen gaan werken. Met de campagne “Culinair uit je dak” kunnen we ze misschien wel interesseren.' Dat liet eerder een woordvoerster van Alliance weten.