Uit een groot internationaal onderzoek, in Nederland uitgevoerd door het Trimbos Instituut, de Universiteit Utrecht en het Sociaal en Cultureel Planbureau, blijkt dat Nederlandse jongeren steeds langer de alcohol laten staan. Had in 2003 71% van de jongeren onder de 12 jaar al wel eens alcohol gedronken, in 2013 was dit teruggelopen tot 17%. Ook het aantal jongeren dat op 14 jarige leeftijd al wel eens een glas alcohol heeft genuttigd is 'spectaculair gedaald': van 90% tot 50%. Op 16-jarige leeftijd heeft 80% van de jongeren wel eens gedronken.

Minder bier, meer Breezers
Wat de jongeren drinken is ook veranderd. Bijna 4 op de tien jongeren (die tenminste 1 keer per maand alcohol drinken) prefereren een mixdrankje (zoals Breezer) of een mix van eigen makelij (nog eens 3 op de 10). Bier wordt door 33% bij voorkeur gedronken, dat was 5 jaar geleden nog 39%. Vooral de jongens drinken bier: 54% geeft aan wel eens een biertje te drinken, waar meisjes de voorkeur geven aan wijn (30%), kant-en-klare mixdrankjes (47%) en likeur (27%).

De Nederlandse markt voor mixdranken kent een aantal grote spelers: Bacardi (Breezers), Diageo, Remy Cointreau en Lucas Bols. Met het dalende animo voor alcohol onder de jonge drinkers is het maar zeer de vraag of zij van hun groeiende populariteit kunnen profiteren. Hoewel het voor jongeren in Nederland opvallend gemakkelijk aan alcohol te komen, ('de naleving van de Drank- en Horecawet door verkopers in supermarkten, slijterijen, horeca, cafetaria's, sportkantine en bij thuisbezorging [is] 'verre van volledig', schrijft het FD), kan de verhoging van de minimumleeftijd van 16 naar 18 jaar rekenen op steun van 83% van de ouders. En die ouderlijke invloed blijkt de belangrijkste oorzaak van het afgenomen drankgebruik bij jongeren.

Fotocredits: 'Breezer', Pedro Serapio
Dit artikel afdrukken