Dat schrijft Treehugger.

Uit een nieuwe studie blijkt dat ruim de helft van het publiek zegt zijn gebruik van plastics voor eenmalig gebruik terug te schroeven.

Ook zegt een ruimere meerderheid van Engelstalige consumenten (57%) meer te willen betalen voor ecovriendelijke producten. In 2011 was dat nog net geen meerderheid (49%). De internetstudie is uitgevoerd door GlobalWebIndex en is gebaseerd op 3.833 Amerikaanse en Britse consumenten.

Attenborough bracht met zijn serie ‘Blue Planet II’ de impact van plastic in de oceanen onder de aandacht van een breed publiek. Hij kreeg op deze en eerdere series veel commentaar. Hij zou onvoldoende de gevolgen van de klimaatverandering en de consequenties van het consumentisme in beeld hebben gebracht.

Met zijn nieuwste serie ‘Our Planet’, die eerder deze maand op Netflix verscheen, beantwoordt Attenborough die kritiek. Our Planet laat concrete en schokkende voorbeelden zien van de onbalans in ecosystemen die zijn aangetast door de klimaatverandering. We zien suïcidale walrussen die geen rustplek meer kunnen vinden tijdens de migratie omdat het ijs terugtrekt. Een baby-flamingo kleeft het zout op de poten door de verzilting van rivieren en meren. Pijnlijke beelden.

Lin Batten
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Het Attenborough-effect maakt consumenten dus milieubewuster. Niettemin blijft voor 72% van de respondenten in het genoemde onderzoek betaalbaarheid nog altijd het belangrijkste criterium om een product te kopen.
Dit artikel afdrukken