Dat zegt supermarktwatcher Gerard Rutte vanmorgen tegen Wilco Voordouw van De Persdienst. Sinds september is de prijs van een krat bier met een euro gedaald. Dat is het gevolg van, zegt Rutte, een 'permanente bieroorlog' tussen de supermarkten.

Vader rijdt voor
Voortdurend doen ze een merk in de aanbieding om klanten te lokken. Dat doen ze omdat ze hopen dat de aanbieding consumenten lokt die dan ook andere boodschappen komen doen. Volgens Rutte vergissen ze zich daar nogal in. Ze zouden zich in hun eigen vlees snijden omdat "vader met de auto komt voorrijden en snel drie kratjes inlaadt". Hij komt geen boodschappen doen, maar bier halen.

Op zulke klanten leiden de winkels verlies, terwijl de bierbrouwers de strijd volgens Rutte gemakkelijk vol kunnen houden. De super vraagt ook hen een beetje in te schikken. Dat kunnen ze omdat ze een forse marge maken. De super kijkt tegen een zwaar negatieve marge aan en loopt er op leeg.

De prijzenoorlog gaat door
Een woordvoerder van Albert Heijn verklaart dat het gebruikelijk is dat de prijzen steeds worden aangepast. "Waar nodig volgen we de prijzen van de concurrentie." Volgens Rutte leidt dat tot een voor de supers moordende neerwaartse prijsspiraal. Desgevraagd, geeft hij aan dat ook hij - retailadviseur - niet meer weet hoe die trend even snel om te keren valt. Sterker nog: hij verwacht dat de trend zich sluipend voortzet voor andere productgroepen. De klant wint, de super verliest.

In hetzelfde schuitje
Tot voor kort werden supers gezien als de boeven die boeren uitknijpen. Inmiddels lijken beide partijen in hetzelfde schuitje te zitten: ergens houdt het op, als het echt niet meer uitkan.

Onderwijl kunnen we er als consumenten nog van genieten. Zoals Rutte zegt: "Je weet ongeveer wanneer je favoriete merk in de aanbieding komt. Je bent wel gek als je de volle prijs betaalt voor pils."

Fotocredits: kratje bier, Amsterdamized
Dit artikel afdrukken