Jumbo schrapt 300 banen op zijn hoofdkantoor. Het gaat deels om ondersteunende, administratieve functies die de supermarktketen gaat uitbesteden en deels om managementfuncties, schrijft het Financieele Dagblad.
In januari had de supermarktketen intern al aangekondigd te moeten herstructureren. Van de 1.300 banen op het hoofdkantoor, zullen er 300 verdwijnen. Zelfs nu de supermarkten goede zaken doen vanwege de coronacrisis, zet Jumbo de reorganisatie door. “De uitbraak van corona maakt dit besluit alleen maar logischer”, aldus CFO Ton van Veen. Het merendeel van de betrokken medewerkers gaat over naar externe partijen die voor Jumbo werkzaamheden uitvoeren. De 80 medewerkers voor wie geen werk meer is, krijgen een royaler sociaal plan aangeboden dan gebruikelijk. Ondanks, maar ook dankzij de coronacrisis. “Mensen die gedwongen weg moeten, mogen 1 september stoppen met werken, maar blijven tot 1 december in dienst.”
Door de snelle groei en (vele) overnames die Jumbo de afgelopen jaren heeft gedaan, was het hoofdkantoor uit zijn voegen gegroeid. Van Veen: “In een lange periode van groei heeft een hoofdkantoor de neiging hard mee te groeien. Bij elk nieuw initiatief en iedere overname hebben we teams samengesteld en mensen overgenomen.”
Het Financieele Dagblad - Jumbo snijdt in personeel, ondanks hoogtij voor supermarkten
In januari had de supermarktketen intern al aangekondigd te moeten herstructureren. Van de 1.300 banen op het hoofdkantoor, zullen er 300 verdwijnen. Zelfs nu de supermarkten goede zaken doen vanwege de coronacrisis, zet Jumbo de reorganisatie door. “De uitbraak van corona maakt dit besluit alleen maar logischer”, aldus CFO Ton van Veen. Het merendeel van de betrokken medewerkers gaat over naar externe partijen die voor Jumbo werkzaamheden uitvoeren. De 80 medewerkers voor wie geen werk meer is, krijgen een royaler sociaal plan aangeboden dan gebruikelijk. Ondanks, maar ook dankzij de coronacrisis. “Mensen die gedwongen weg moeten, mogen 1 september stoppen met werken, maar blijven tot 1 december in dienst.”
Door de snelle groei en (vele) overnames die Jumbo de afgelopen jaren heeft gedaan, was het hoofdkantoor uit zijn voegen gegroeid. Van Veen: “In een lange periode van groei heeft een hoofdkantoor de neiging hard mee te groeien. Bij elk nieuw initiatief en iedere overname hebben we teams samengesteld en mensen overgenomen.”
Netjes dat ze dan nog wel tot 1 decmber 'in ienst' blijven, maar daarna? Ook voor die mensen is dan nergens werk meer, want op veel plekken is het al krap en andere plekken helemaal geen werk. Misschien zouden al die mensen dan toch ook maar thuis leraar moeten worden voor een basisinkomen? Kunnen we de scholen wel definitief sluiten, ook de hoge, blijft het lekker rustig in het OV ook. Nadeel daar weer van is dat het dan nog duurder wordt om te kunnen blijven rijden, gaan er nog minder mensen mee.
Alles stort dus in en begint bij gedwongen ontslagen door reorganisaties en/of geen werk meer.
"Het merendeel van de betrokken medewerkers gaat over naar externe partijen die voor Jumbo werkzaamheden uitvoeren."
Die steken gelijk over qua arbeidsvoorwaarden? Mogen het aantal jaren in dienst meenemen naar hun nieuwe werkgever?
De laatste alinea uit het artikel van het FD mag ook zekers goed gelezen worden:
De uitbraak van het coronavirus heeft de noodzaak tot reorganiseren alleen maar versterkt, zegt de cfo. 'We zien patronen in boodschappen doen veranderen. Het aandeel van online groeit sterk. Waar onze winkelomzet dit jaar tot nu toe met 15% steeg, namen de online verkopen met 50% toe. Dat is mooi, maar zet ook onze winstgevendheid onder druk. De opbrengsten van boodschappen bezorgen vallen immers in het niet bij de marges die stenen winkels opleveren. Dat maakt een afgeslankt en slagvaardig hoofdkantoor nog belangrijker.
Prima krant is het FD anno 2020.