Reclamemakers zoeken vaak naar iets wat de concurrent niet of moeilijk kan kopiëren. Ze gaan op zoek naar "authenticiteit" of de "roots van het merk". Een merk kan namelijk niet groeien zonder roots.

Bij Grolsch gaat dat al heel lang wat krampachtig. De commercials en advertenties gaan niet echt over bier maar over mensen die heel erg individueel zijn en toch gezellig. Het is zoals Brian van Nazareth zei: "You are all individuals." Dat gevoel moet je krijgen bij een Grolsch-commercial en ergens in je hoofd moet de verbinding tussen ongebreideld gezellig jezelf zijn en Grolsch-bier lurken met een alternatief muziekje op de achtergrond. Dit lijkt mij een moeizaam proces, maar als je miljoenen aan media kunt uitgeven zal het nog best effect kunnen hebben.

In de huidige commercial doet Grolsch het beter. Niet zozeer door het optreden van Tom Holkenborg, die uit Lichtenvoorde naast Groenlo komt, want Grolsch komt niet meer uit Groenlo maar uit Enschedé en is eigenlijk zelfs Zuid-Afrikaans of, als je wilt, Boheems. Dit streek-geintje is niet meer dan een geintje. Hetscript van de commercial is het ook niet. Een band die over Junkie XL zegt dat hij "tof" is en Junkie XL zegt op zijn beurt over die band: "Ja, tof!"

Het sterke is de groepsejaculatie met de beugelflessen. Er gaat niets boven het samen aanschaffen van een kasteel beugelridders en deze open te ploppen met de woorden "er is weer gerookt in de brouwerij" en dat kan alleen met Grolsch pils, niet met Dommelsch-pijpjes of Heineken-halveliters. Het reclamebureau heeft dieptepsychologen ingehuurd. Bij Grolsch is de verpakking onderdeel van het product. En dus geen leugen. Zoals ook staat op de site van het merk: "Grolsch brouwt uitsluitend bier". Tof!
Dit artikel afdrukken