Grote bedrijven, overheden en zelfs NGO’s denken in termen van ‘issues’. Dat zijn grote harige beelden die door de hoofden van consumenten kruipen. Als bedrijven er niet goed mee omgaat, lopen hun klanten weg. Dat vinden ze heel vervelend. Ook voor overheden kan het heel vervelend zijn. In de boerensector bijvoorbeeld. Die is jarenlang beschermd. Loopt het fout, dan moet de staatssecretaris bijbetalen.

Afgelopen maand kwam Wakker Dier driemaal met een advertentie. Eentje over doorgefokte koeien die teveel melk moeten geven nadat ze keer op keer door een nepstier worden gefopt. Eentje over varkens die geen echte sex meer hebben. En eentje over legkippen die – o, schandaal – als soepkip eindigen.

Alle kenners die ik erover sprak lachten besmuikt. De opgeroepen beelden waren onzin. Biologische koeien hebben geen langer of leuker leven dan melkkiloknallende buitenkoeien. De goeie driesterrenzeugen krijgen ‘het’ ook met een rietje binnen. En ook biokippen eindigen in de soep. Gelukkig maar, want het is zonde om ze weg te gooien.

Het publiek denkt dat er iets mis is. Daarom verkoopt AH kippen vanonder een afdakje. Die hebben 1 ster. Dat is goed, zeggen Wakker Dier en de Dierenbescherming. Daarom koopt bewust Nederland zo’n kip. Bewust Nederland weet niet dat niet het afdak het verschil maakt, maar het ras van de beesten die overdekt buiten mogen. Binnenkippen van hetzelfde ras hebben het even goed. Toch krijgen ze geen ster, want binnen past niet in het ‘buitenissue’. Jammer, want in Nederland is geen ruimte voor voldoende afdakjes voor de vierhonderd miljoen kippen die we hier jaarlijks grootbrengen. Zelfs niet voor een ruim deel daarvan. Het gerucht gaat dan ook dat de kip binnenkort uit Nederland verdwijnt. Op wat luttele miljoenen na.

Ik hoorde van de week een marketeer zeggen dat Nederland al die sterkippen wél kan maken. Onzin, want ze kunnen echt veel goedkoper, net zo gelukkig en even lekker uit het Oosten van Europa komen. Allemaal. Een ster is tenslotte een ster.

Toch vertellen diezelfde NGO’s ons dat lokaal een ‘issue’ is. Je zou er kortsluiting in je hoofd van krijgen.

Dit is een licht aangepaste versie van een tekst die eerder verscheen in de Levensmiddelenkrant van 3 februari jl.
Dit artikel afdrukken