Gevolg: de verkopen van margarine lopen al jaren terug. In de afgelopen 20 jaren zijn de verkopen met zo'n 30% gedaald.
Dat moet natuurlijk omhoog en dus hebben we margarine gezond gemaakt. Zo'n dertig jaar geleden - toeval? - begon Unilever daarmee met Becel. Linolzuur werd het wapen tegen cholesterol, Becel zijn wapendrager. Daarna volgde Pro-active. Hoge prijs - nog duurder dan boter - maar vergoed door verzekeraars en gesteund door hartspecialisten en huisartsen.
Wat daar wetenschappelijk over te zeggen valt halen we nu niet weer uit de kast.
Opvallend is de campagne die Unilever op touw heeft gezet met Utrecht's idool Henk Westbroek in de hoofdrol. Uitgerekend deze kritische man! 'Dat is toch gelul' lijkt een zin waar hij mee is geboren. En laten we wel wezen, ver voor Fortuyn had hij Leefbaar Utrecht uitgevonden. Volksheld en -intellectueel Henk Westbroek laat zich nu dus lenen om Pro-Active in de benen te houden.
Henk, toch even een puntje dat je mogelijk hebt gemist - het zij je vergeven, een mens kan niet alle blogs lezen.
Als ik het goed heb begrepen gaat je cholesterol inderdaad drastisch omlaag. Alleen .... dat is het probleem niet. Sterker nog: statistisch betekent een laag cholesterol gehalte op gevorderde leeftijd meestal weinig goeds. Klink maf, maar dat heb je wel vaker bij nieuwe wetenschappelijke inzichten. Dat is ook - nogmaals, ik heb het ook alleen maar begrepen via discussies hier en daar - waarom Unilever eigenlijk niet goed weet hoe je dat veranderende inzicht nou moet communiceren. Maar om dan maar meteen de hele boel om te draaien en er een campagne voor het duurste product met jou in de hoofdrol van te maken!
Als je dan toch hebt besloten het volk aan het scientific voer te helpen, duik er dan eens in en maak ook Wijk C, Zuilen en de Sterrenwijk in Utrecht weer blij!
Leer ze op je eigen onnavolgbare eigen wijze hoe ze moeten kijken naar de campagne waar ze je voor hebben weten te strikken. De rest moet het zelf maar weten, maar niet deze mensen.
Op 16 november 2006 start het Voorlichtingsbureau MVO (Margarine, Vetten & Olieën) een nieuwe campagne 'Gezond, gezonder'. In deze campagne worden Nederlanders gewezen op de gezondheidsaspecten van margarine voor op brood. Margarine levert goede onverzadigde vetten en is een belangrijke bron van de vetoplosbare vitamines A, D en E. De uitvinder van de margarine, Unilver, doet er natuurlijk aan mee. Met Becel en de product-extensions Pro-Active.
Zowel via advertenties in magazines als via TV-commercials worden consumenten erop geattendeerd dat het goed voor de gezondheid is om het brood te besmeren. Hierin wordt zichtbaar gemaakt dat een gewone boterham gezond is, maar een met margarine besmeerde boterham gezonder. Daarbij wordt ook de vergelijking gemaakt met andere producten, bijvoorbeeld: yoghurt is gezond, yoghurt met vers fruit is gezonder. De intentie is de campagne tot en met 2008 uit te voeren.
De term 'margarine' wordt gebruikt om ook halvarine, een dieetproduct of lightproduct uit een kuipje aan te duiden. Het besmeren van de boterham is een makkelijke manier om aan de aanbevolen inname van vitamines en onverzadigde vetten te komen. Zichtbare vetten en oliën vormen een onderdeel van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
als er iemand inderdaad naief is is het wel de dochter van henk.
Chrissie, ik ben bang dat we niets vd TV hebben aangenomen, maar ons juist baseren op diezelfde bronnen waar de TV (ik neem aan dat je Radar bedoelt?) zich op baseerde. Een beetje vóór de TV het onderwerp eindelijk ook eens oppakte.
Henk had zich juist beter kunnen informeren omdat hij zo populair is. Maar ik geef toe: de 'dominant logic' in ons land is dat cholesterol slecht is.
Ik hoop dat de nuance en het gerammel aan die logica in de rest van de wereld op zijn minst de kans krijgt eens nader op z'n merites bekeken te worden. Waarom zou je immers alles zo maar aannemen als er toch reden lijkt toch 'ns een beetje dieper te kijken?
De aarde was vroeger plat. Nu weten we dat hij rond is. Zoiets.
heej mensen
ik wil even zeggen dat wat jullie over henk zeggen allemaal onzin is. hij heeft zich niet verlaagd. maar hij is gezonder geworden. hij deed dit puur omdat hij er gezonder op werd. dus ga aub nou niet voor henk denken en hem advies geven, want hij is verstandig genoeg. dat jullie alles maar aannemen van tv is jullie stomme fout. maar laat henk er buiten.
ps zijn dochter is ook niet naief. dit nemen jullie aan door wat jullie op tv zien en lezen. maar als we dit allemaal zouden doen komen we nergens in de wereld. mensen, het aannemen van subjectieve bronnen is naief.
The ASA said: "We concluded the claim that the oils in Flora were heart healthy was acceptable."
Dear iVo,
The ASA should do it's homework. The extremely high n-6 content and massive n-6/n-3 ratio of Flora is exactly what makes it a bad choice for maintaining heart health. There is no data to support the claim that the oils in Flora are heart healthy.
Flora rapped for misleading health benefit ads
by Alex Donohue Brand Republic 15 Nov 2006
Flora: rapped over health claims
LONDON - Unilever brand Flora has fallen foul of the advertising watchdog again as it tried to claim that adding fatty margarine to food actually made it healthier.
It is the second time Flora has been ticked off by the Advertising Standards Authority for making unsubstantiated health claims this year.
Flora poster and magazine ads, which showed two corn on the cobs -- one with a knob of Flora, and one without -- featured the text: "It's true, not all fats are bad. Adding a knob of Flora to your food really is healthier."
The complaint echoes a similar one for Unilever's Flora Pro Activ margarine, which was found to be in breach of substantiation claims in March, for claiming it "helped keep blood vessels healthy".
The brand's recent ad claims that eating vegetables with Flora is healthier because the product contains Omega 3 and 6 oils, which are low in saturated fats, and vitamins A, B, D and E.
Flora's claims were challenged by rival brand Dairy Crest, the Food Commission and by members of the public, and eventually upheld by the ASA on the grounds that Flora had breached: clauses 3.1, substantiation; 7.1, truthfulness; and 50.1, health products.
The ASA said: "The picture of the corn with melted Flora on it misleadingly implied that adding fat to a plain vegetable was better for health than eating the vegetable on its own. Because it was not, we told Unilever not to repeat the approach."
The brand was found not to be in breach of a separate charge relating to claims that Omega 6 fatty acids can reduce cholesterol levels.
The ASA said: "We concluded the claim that the oils in Flora were heart healthy was acceptable."