In de pers is er nauwelijks kritische aandacht voor geweest. Voor zover die er was kreeg Patricia Schutte van het VC alle ruimte om nog eens aan te geven hoe verstandig en dapper haar beleid wel niet was. In een radiofragment op Kassa is te horen hoe zij wegkomt met de bewering dat zij de Schijf van Vijf verdedigt. In de Volkskrant van afgelopen zaterdag (De verleiding, pag. 15) mag ze nog eens uitleggen dat patat nou eenmaal gegeten wordt en dat je er dus maar beter een prijs voor kunt geven als het net wat minder slecht is. Juist dat onverwachte - zo'n prijs uit handen van Rosenmöller namens het VC - moest het doen.
René Didde concludeert dan ook 'Als slecht minder slecht wordt, is dat goed'. In het artikel laat Didde Schutte aanvankelijk vervolgens beleefd wegkomen met de bewering dat er gezondheidswinst valt te behalen door een minder-slecht-slecht-product een prijs te laten behalen.
Omdat het zo massaal gegeten zou worden! Drie zinnen eerder zei Schutte nog dat je de consument niet moet onderschatten omdat die heus wel zou weten wat slecht voor hem of haar is. Ik mag een biet wezen, maar als die bewust en massaal doet, wat hij niet moet doen, dan hebben we het sowieso nergens over. Gewoon laten bijbetalen in de ziektekostenverzekering en klaar is Kees.
Maar gelukkig! Didde heeft gebeld met Wageningen en voert Prof. Frans Kok ten tonele. Voor de ononplettende lezer steunt Kok mevrouw Schutte. Net als zij is hij een voorstander van minder vet, suiker en zout in slechte producten. Zo krijg je dus geen goede, maar minder slechte producten. Niettemin, dat is het optimaal haalbare en dus een reden tot vreugde. Die vrolijke redenering hanteert ook Schutte.
Gelukkig durft Kok de koe wél bij de horens te vatten. De snacknatie die de verrassende en educatieve heldendaad van Schutte's Voedingscentrum ingeeft, is irrelevant. Zoals hij het formuleert: "Zeventig procent van onze dagelijkse zoutinname is door de industrie geregeld. En wat te denken van vermindering van het suikergehalte in frisdrank? In dergelijke producten is een veel grotere gezondheidswinst voor de Nederlandse bevolking te bewerkstellingen dan met snacks."
Wouter Klootwijk toonde al aan dat in de nodige gevallen de prijwinnende frites geen enkele verbetering realiseert. Vervolgens laat Kok zien, dat het domein waarin Schutte haar prijs kiest sowieso irrelevant is.
Kan iemand de Nederlandse bevolking nog uit leggen wat het maatschappelijk rendement is van een Voedingscentrum dat zelfs op haar jaarlijkse moment suprême alle inhoudelijk te scoren voorlichtingsplanken blijkt mis te slaan?
O ja, überhaupt nog iemand gehoord over het enige argument waar het omgaat: hoe verander je het gedragspatroon van mensen? Klootwijk probeert het in te brengen maar Schutte en zijn interviewer blijken Oostindisch) Nee? Dan zetten we het volk toch gezellig op het pimp- en techfood en hoeven we ook echt niets meer te doen aan gedragcampagnes of smaaklessen. Zonde van de moeite en frustratie. Je verandert gewoon de samenstelling van wat mensen wél eten en probeert ze vooral niet tot iets anders te bewegen.
Daar is geen Voedingscentrum voor nodig.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het Voedingscentrum kan waarschijnlijk zonder al te veel schadelijke gevolgen worden afgeschaft. Actuele informatie over voedsel en gezondheid is ook elders wel te vinden. En consultatiebureaus, scholen etc. kunnen de voorlichtende taak veel beter vervullen. Een voorlichtingsbureau dat diep in het hart de burger te dom vindt om voorgelicht te worden, verdient geen belastinggeld van diezelfde burger.
Het voedingscentrum doet doorgaans goed werk.
Toch vind ik de jaarprijs duidelijk over de rand. Het lijkt allemaal teveel op de echt commerciele geef-elkaar-een-prijs feestjes van puur commerciele organisaties, zoals Hi Europe e.d..
Daar moet het voedingscentrum in de verste verte niet op lijken!
Dat verwerkte producten niet altijd slecht zijn, kan je niet omheen, en Nederland kan ook echt niet zonder. Dus al te retro-terug-naar-slow-food kritiek is het andere onwenselijke uiterste.
Pimpen met ingredienten en technologie is echter ook al niet de oplossing, want zonder enigszins bewust gedrag (hoe zeldzaam dat ook -nog- is in de voedselconsumptie) loop je dan gewoon wat later tegen de muur aan.
We moeten in ieder geval wel letten op argumenten: Wouter Klootwijk citeert dan slim uit het juryrapport zelf dat de nieuwe friet nieuwe omzet genereerde, en dus niet de slechte friet verdrong, maar iets anders (gekookte aardappelen?).
Ook de prioritering waar Frans Kok op wijst is belangrijk, en reken er maar op dat het Voedingscentrum daar wel degelijk mee bezig is.