'Choco' hoeft geen chocolade noch palmolie te bevatten, zegt de Belgische rechter.

Nutella-producent Ferrero diende een klacht in tegen winkelketen Delhaize. De Italianen vonden het niet kunnen dat Delhaize een hazelnootpasta van het huismerk 'choco' noemt, ook al zit er... geen chocolade in. De Brusselse handelsrechtbank stelde de beroemde chocoladepastafabrikant echter in het ongelijk.

Delhaize gebruikt 'choco' enkel om aan te geven hoe de pasta smaakt en insinueert nergens dat chocolade een ingrediënt is. Daarenboven, zo oordeelde de rechtbank, is het gebruik van het woord 'choco' niet wettelijk gereglementeerd. De benaming geeft met andere woorden duidelijk aan hoe het product smaakt: naar choco, dus.

Ook voor een tweede klacht tegen Delhaize ving Ferrero bot. Ferrero klaagde dat Delhaize in zijn reclames uitpakt met het feit dat zijn hazelnootpasta geen palmolie bevat, wat die duurzamer, gezonder en minder vet zou maken dan de traditionele smeerpasta's. Volgens Ferrero richt Delhaize zich met dergelijke claims tegen Nutella. De rechter oordeelde dat niet bewezen.
VRT - Choco hoeft geen chocolade te bevatten, zegt rechter
Reageer
  • Deel
Druk af