Bij Lidl staan Utz en Max voortaan samen op één duurzame chocoladewikkel.

Discounter Lidl verliest marktaandeel in Duitsland. Daarover schreef Foodlog gisteren: "Om geen klanten kwijt te raken past met name Lidl zich aan. 'Onverstandig' zegt een marktonderzoeker van GfK. Dat jaagt de kleiner wordende groep klanten weg die nog steeds alleen maar goedkoop wil blijven kopen."

Lidl krijgt echter hulp uit onverwachte hoek in de vorm van de Duitse tak van Max Havelaar. Hierdoor slaagt Lidl erin een nieuwe norm te zetten voor wat in de markt duurzame chocolade wordt genoemd. De Duitse discounter stuurde gisteren een persbericht uit waaruit blijkt dat het bedrijf een nieuw aankoop- en verpakkingsbeleid hanteert voor zijn huismerk Fin Carré. Lidl zet voortaan een variant (maar welke consument ziet het verschil?) van het Max Havelaar-logo op de verpakking zetten en laat daarop tevens het UTZ-label staan dat reeds op de verpakkingen stond. Daarmee biedt Lidl twee duurzame cacaolabels voor de prijs van nog geen 50 cent / 100 gram chocolade.

Dat is opmerkelijk. Het dubbelgecertificeerde Fin Carré gamma is twee en een half keer goedkoper dan de 100% Fairtrade Fairglobe-chocolade, getuige de verkoopprijzen in de online-shop van Lidl.

Het marktaandeel van Fairtrade stijgt dankzij Lidl. Naar wat de cacaoboer overhoudt aan al deze certificatie-inspanningen blijft het verder gissen.

Toch stelt Lidl op haar website zichzelf de vraag: “Was ist ein guter Schokoladenpreis?” Het beantwoordt deze in één inspanning: Kakao ist an der Börse notiert. Pro Jahr werden weltweit rund vier Millionen Tonnen Rohkakao gehandelt. Die Preise werden also vom Markt gemacht. Unsere effiziente Prozesskette sowie der hohe Umschlag von Schokolade ermöglichen es uns, Ware zu günstigen Preisen anzubieten. Unser Credo ist, Ware nur so teuer anzubieten, wie sie sein muss.
Wordpress - LIDL primeur: UTZ en MAX samen op de chocoladewikkel, voor een aalmoes
Reageer
  • Deel
Druk af