Wetenschappers van de University of Rochester gebruikten foto’s en tekst van Instagram om objectief het drinkgedrag van tieners in kaart te kunnen brengen. Dankzij speciaal ontwikkelde computerprogramma's bleken ze in staat sneller en goedkoper patronen in jongerendrinkgedrag aan het licht te brengen dan met conventionele onderzoeken. Ook kregen ze extra patronen boven tafel, zoals welke merken of drankjes favoriet zijn bij verschillende demografische groepen.

Niet representatieve respons
Als je jongeren op de gebruikelijke manier ondervraagt over hun drinkgedrag, krijg je mogelijk sociaal gewenste of niet helemaal eerlijke antwoorden. Ook komt het voor dat jongeren helemaal niet reageren op een officiële enquête, waardoor de onderzoeksresultaten niet representatief zijn. Instagram heeft dit probleem niet. Minderjarige drinkers delen hun alcoholervaringen zelf via social media. Dit geeft onderzoekers de kans hun gedrag ongestoord te observeren.

'Computer vision-techniek'
Om de data te kunnen analyseren, moesten de wetenschappers een middel ontwikkelen om in het beeldmateriaal te kunnen selecteren op leeftijd, geslacht en ras. Die gegevens ontbreken immers op sociale media. Ze ontwikkelden daarom 'computer vision' technieken en software waarmee computers die informatie uit foto’s en filmpjes konden halen. Nadat ze zo een groep minderjarige Instagramgebruikers hadden weten te selecteren, bekeken ze vervolgens hun drinkgedrag door de tags van hun postings te analyseren aan de hand van een speciaal voor het doel samengestelde lijst van 'straattaal'-woorden en merken van alcoholhoudende dranken.

Uit de Instagrampostings blijkt dat tieners, net als volwassenen, meer in het weekend, tijdens vakanties en in de avonden drinken, meldt ScienceDaily. Jongens en meisjes blijken niet erg te verschillen in drinkgedrag, maar wel in merkvoorkeuren.

De onderzoekers denken dat informatie als deze nuttig is voor verschillende instanties die werken aan het voorkomen van alcoholconsumptie bij jonge kinderen en tieners. Het onderzoek is uiteraard ook voer voor drankmarketeers.

De wetenschappers presenteerden hun resultaten tijdens de 2015 IEEE International Conference on Big Data in Santa Clara, Californië.

Fotocredits: 'Cheers to Friends', Mike
Dit artikel afdrukken