Dat zeggen Belgische onderzoekers naar aanleiding van een onderzoek onder 97 jonge consumenten. De proefpersonen (gemiddelde leeftijd 27 jaar) kregen drie soorten in winkels verkrijgbare burgers voorgeschoteld.

Ze proefden een ‘Gourmet Garden’ plantaardige burger met 19% eiwitten van soja en tarwe, een Beckers burger met 71% kip en 9% varken en een insectenburger van Ben’s Bugs met 31% meelwormen.

De proefpersonen werd gevraagd naar de algehele smaak, de waargenomen kwaliteit, de voedzaamheid, het mondgevoel en hun emotionele reactie. Ze gaven drie keer hun oordeel: na blindproeven, op grond van hun verwachting aan de hand van vooraf verstrekte informatie en terwijl ze wisten wat ze aten omdat het hen tijdens het proeven werd verteld.

Vlees meest gewaardeerd
De algemene waardering voor het vleesproduct was het hoogst en kreeg de enige voldoende in alle drie de situaties. Kregen de proefpersonen nadere informatie, dan steeg de waardering voor de insectenburgers. Dat gold zowel als er informatie gegeven werd over de ingrediënten van de burger, als wanneer ze algemene informatie over insecteneiwitten kregen, zoals de efficiënte voerconversie daarvan. Informatie zorgde bovendien voor minder wantrouwen en een hogere waargenomen voedzaamheid.

Onverwacht lekker
Consumenten verwachtten niet dat ze een insectenburger lekker zouden vinden. Wil een insectenburger kans maken bij het publiek, dan moeten potentiële consumenten de gelegenheid krijgen de insectenproducten te proeven om zo positieve emoties aan de burger te verbinden, zeggen de onderzoekers. Uit de smaakproef bleek dat de proefpersonen de insectenburger vooral droger en minder sappig vonden dan zijn vlees-concurrent. Hoewel informatie over duurzaamheid, veiligheid en voedingswaarde belangrijk is, ligt de hoogste prioriteit nu bij het verbeteren van de smaak. Ben's Bugs manager Bart Mertens: "om mensen te overtuigen is een smakelijk product nodig".

Fotocredits: 'Burger special', Ed Kwon
Dit artikel afdrukken