Zo’n man steelt meteen mijn hart.
In de wetenschap zou geen consensus moeten bestaan, alleen maar conflict vindt Muskiet. Ik geef hem helemaal gelijk.
Zijn leven moet niet altijd makkelijk zijn, zich consequent opstellend tegenover zoveel overmacht waar hij de wedstrijd mee aangaat. De titel van zijn boek ‘Wat je niet doodt, maakt je sterker’ verwijst naar zijn strijdbare levensinstelling. Muskiet zou willen dat anderen ook zo denken.
In mijn tijd dat ik jonge managers begeleidde naar nieuwe werkgevers, heb ik met Rainier Beelen een modelletje gemaakt dat we de Talent Grid noemden. We hadden ontdekt dat leiders in eerste aanleg hartstikke eigenwijs zijn en gaandeweg geleerd hebben hoe ook mensen sociaal handig mee te krijgen. In ons model klimmen high potentials in hun ontwikkeling omhoog van het zijn van een ‘competitor’ naar een ‘innovator’; iemand die echt veranderingen tot stand kan brengen.
Gaandeweg zijn Rainier en ik ook gegroeid in ons inzicht, en heeft ons denken meer gelaagdheid gekregen. Innovators faciliteren het creatieve conflict, zien wij nu.
Leiders kunnen mensen helpen zich persoonlijk los te maken uit hun standpunt, zodat de clash tussen verschillende inhoudelijke versies van de werkelijkheid openlijk en in vrijheid ontstaan kan. Dan krijg je transformationele uitkomsten die niemand zelfstandig bedacht kon hebben en dus per definitie van iedereen samen zijn.
Dat zou ik ook de voedingsleer (en de wetenschap in brede zin) gunnen, dat het innoveert doordat waarheden botsen omdat men er niet op uit is persoonlijk de bovenliggende partij te zijn, maar het brandende verlangen naar nieuwe uitkomsten het gewonnen heeft.
Wat je niet doodt, maakt je sterker is geschreven door prof. dr. Frits Muskiet met Rineke Wisman en bevat een verzameling ijzersterke heel korte artikelen over voeding en gezondheid.
Op verzoek van NZO voerde Foodlog een onderzoek uit naar de zelf-kritiek in het wetenschappelijk onderzoek naar voeding- en gezondheid. Het concludeerde dat de kritiek grotendeels uit de wetenschap is vertrokken door de manier waarop onderzoek wordt gefinancierd en gepubliceerd.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog