Unilever, Nestlé, Inter IKEA group, ALDI Nord, Barilla Group, Ferrero, Jamie Oliver Group, Le Groupement les Mousquetaires (retail), Mondelēz International en Fattoria Roberti (eierproducent) willen een eind maken aan het gebruik van kooien in de veehouderij. Te beginnen met kippenkooien. Deze week schreven de voedingsbedrijven de Europese Commissie en Europarlementariërs een brief. Die volgt op een eerdere oproep van 140 wetenschappers en NGO's die hetzelfde bepleiten, plus de handtekeningen van 1,4 miljoen handtekeningen van Europeanen (150.000 Nederlanders) onder het burgerinitiatief Stop de kooien / End the Cage Age.

In Nederlandse supermarkten zijn al jaren geen kooi-eieren meer te koop. Toch komen er vanuit Oekraïne jaarlijks nog 3.000 ton kooi-eieren Europa binnen. Dat is nu eenmaal zo afgesproken in het Associatieverdrag. Maar als de verwerkers en verkopers van (producten met) die kooieieren nu of binnen 5 jaar al niet meer willen hebben, gloort ondanks het verdrag kippenwelzijn aan de horizon. Ook al zijn de grenzen open, een georkestreerde inkoopstaking door de industrie maakt een einde aan 'foute' dierlijke producten.
FoodNavigator - End the cage age: Unilever and Nestlé petition to phase out caged hens in Europe
  • Deel
Druk af