De bank heeft een speciaal ‘big data’-team opgezet, dat de gegevens uit het betalingsverkeer kan analyseren om klanten van retailers op maat gesneden advertenties via hun mobiele apps te kunnen doen. In de VS zouden bedrijven als Bank of America en retailer Macy’s al met het gebruik van zogeheten ‘customer intelligence’ experimenteren.
Volgens ING is het een uniek plan in de Europese bankensector, ook al realiseert de bank zich dat het discussie over privacy zal oproepen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Op de kassa site staat een poll en 98% zegt hier 'nee' tegen. Ook ik wil hier niet aan meedoen, wat nou privacy? Okee, ze zullen het eerst aan je moeten vragen, maar dan nog, ze zouden het lef om te vragen of het van ons mag al niet eens moeten hebben. Het gaat de ING niet aan waar ik koop, wat ik koop, wat het kost enz, zij behoren er alleen voor te zorgen dat ik bij mijn centen kan. Het gaat bedrijven ook niet aan of ik vaak bij bedrijf C koopt, terwijl bedrijf A dan misschien een leuke reclame voor mij heeft, want ze zagen dat ik bij C zo'n leuk bedrag uitgaf.
Het geeft wel weer een reden om vooral contant te betalen, zoveel mogelijk, waar je maar kan.
En overstappen? Lijkt me niet handig, want als het de ING lukt om dit te doen gaan andere banken het ook doen. Dan moeten we weer terug naar de goede oud tijd, elke week een loon(of uitkerings)zakje wat je in een oude sok in je matras stopt en alle betalingen aan de deur bij de geldinners van alle bedrijven.
Ik hoop voor de ING dat het een discussie op zal roepen. In het andere geval ontstaat er een bankrun...