Consumenten willen zien en voelen wat ze eten. Het voedsel - de melk, wortels, biefstuk, aardappelen en koffiebonen en gedroogde erwten - zelf moet spreken. Dat heeft consequenties voor de verpakking. Die stelling kwam naar voren tijdens de jaarvergadering van het Nederlands Verpakkingscentrum.

Super is de boerderij van de toekomst
EVMI was erbij en tekende de woorden op van Mieke Gerritzen, directeur van Museum of The Image in Breda. Volgens Gerritzen verandert de behoefte om voedsel in zijn oorspronkelijke gedaante te ervaren "de inrichting van de supermarkt. De supermarkt van nu is de boerderij van de toekomst. Basisproducten komen weer open in de schappen te liggen of worden misschien wel ter plekke geteeld. Daarmee verschuift de rol van supermarkt naar een andere schakel in de keten. Distributiecentra zijn de supermarkten van de toekomst”,

Op dit moment communiceert de verpakking wat er in een pak, doos, fles of zak zit. Die tijd is voorbij, volgens Gerritzen. "Tot nu toe was een verpakking het ideale communicatiemiddel voor fabrikanten en producenten. Je ziet die rol nu al veranderen.” Zij ziet de sap-pers in supermarkten als een voorbeeld van die verandering. Het sap heeft zijn eigen identiteit en gaat in een merkloze fles. De kist waarin het fruit zit, communiceert het fruit en zijn herkomst. “Sommige winkelconcepten gaan daarin al heel ver", zegt Gerritzen. "Zo hebben in Europa de eerste verpakkingsloze supermarkten hun deuren al geopend.”

Van verpakking en merk naar directe ervaring van het product
Gerritzen ziet het product zelf als zijn beeldmerk en ziet letterlijk het belang van dat direct ervaarbare beeld toenemen. “Consumenten laten zich leiden door wat ze zien.” Dat brengt ons terug naar de levensmiddelenzaak in zijn beginfase. EVMI schrijft: "Kijkend naar de historische ontwikkeling van de supermarkt als winkelconcept, valt het de directeur op dat deze nieuwe concepten, sterke gelijkenis vertonen met de eerste supermarkten die begin twintigste eeuw ontstonden."

Dan ook: de boerderij wordt een super
Toch is het nieuw: de super als boer is iets anders dan de super als verkoper. Want ook die verandering past in het beeld dat Gerritzen schetst.
Kennelijk wordt Gerritzens winkel van de toekomst zoiets als een verzameling boeren. Die kun je vanuit Veghel (Jumbo en Ekoplaza), Zaandam (AH) of Huizen (Lidl) organiseren. Ook kunnen ze zichzelf organiseren, zo zou een slimme boerenorganisatie kunnen concluderen. Als de super een boerderij wordt, kan de boerderij immers een super worden.

Fotocredits: Eetlokaal boerderij Loverendale Oost-Kapelle, David van der Mark
Dit artikel afdrukken