Dat schrijft het Financieele Dagblad. De stichting vloeit voort uit de langer bestaande Taskforce Circular Economy in Food, waarin Wageningen University & Research, Rabobank, het ministerie van Landbouw en de provincie Noord-Brabant samenwerkten. Ruim 80 bedrijven - van Albert Heijn en McDonald's tot Unilever - hebben zich aangesloten bij het convenant, in 2020 moeten dat er 200 zijn.

Ambassadeurs van de stichting zijn onder meer Dick Boer (voormalig topman van Ahold Delhaize), Conny Braams (Unilever) en Feike Sijbesma (DSM). Initiatiefnemer Toine Timmermans spreekt van een doorbraak: "Voedselverspilling ontstaat doordat er in de keten veel te weinig informatie wordt gedeeld en er geen verantwoordelijkheid wordt genomen. Bedrijven zijn niet gewend informatie met elkaar te delen. Dat vinden ze concurrentiegevoelig. Daarnaast heeft inkoop tegen zo laag mogelijke prijs vrijwel altijd prioriteit. Dat vinden supermarkten en foodbedrijven belangrijker dan de vraag of de grondstoffen goed worden gebruikt."

Het startbudget van de stichting bedraagt €15 miljoen, het ministerie van LNV draagt daarvan €7 miljoen bij. Het is de bedoeling dat het budget door vrijwillige bijdragen van ondernemingen doorgroeit naar €30 miljoen. De stichting belooft met "bewezen en aansprekende oplossingen te komen." Zo kunnen consumenten al meteen praktische tips vinden om verspilling te voorkomen: een gemiddelde Nederlander gooide in 2016 nog 41 kilo voedsel weg.
Dit artikel afdrukken