De SRC voerde afgelopen mei nieuwe reclameregels in. Om de influencers en hun team te helpen ontwikkelde de stichting een adviestool om het bestaan van de zakelijke relatie duidelijk te maken.
Het Financieele Dagblad onderzocht tientallen bekende Nederlandse vloggers en influencers en bedrijven die de vloggers betalen om hun boodschap te verspreiden. Het dagblad concludeert dat influencers op grote schaal de regels voor reclame aan hun laars lappen. Zeker vier grote bedrijven in Nederland maken sluikreclame via vloggers door niet duidelijk of duidelijk genoeg te maken dat de vloggers betaald worden, meldt het FD.
Tot op heden is dit allemaal niet verboden. De nieuwe Mediawet moet over ruim een jaar sluikreclame op YouTube verbieden. Instagram blijft nog buiten schot.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Natuurlijk heel raar dat de Mediawet wel over YouTube gaat, en niet over Instagram. En over al die andere manieren die misschien nog gaan komen. Die Mediawet is dus meteen al weer verouderd, doordat ze de regels te specifiek maken. Niet slim. Wel een toonbeeld van het ICT inzicht van de overheid. Maar dat is dan weer géén nieuws.