image

De Engelse koningin doet haar koeien weg. De melk brengt nog maar 28 Eurocent op en kost er 32 om te maken. In Nederland is de situatie niet anders, ook niet voor 'gewone' boeren.

Elisabeth II houdt echter wél haar Jersey-koeien aan. De vettere melk van die koeien zorgt voor een superieure boter, beter ijs en een betere kaas. Voor die luxe wil ze wel een beetje lijden.

Waarom zijn wij eigenlijk nog steeds in de ban van Joris Driepinter? Maak kaas, boter en andere producten met een toegevoegde waarde van melk. De potjes Yakult en Actimel kosten tussen de 4 en 6 Euro per liter. Daar zit dus een flinke marge in. Maar hoewel de aanzet tot die producten in Nederland ligt, werden buitenlandse bedrijven er groot mee. Met name het Frans-Amerikaanse Danone. Zitten we hier te slapen en zwelgen in het verleden?

Melk is geen witte motor, maar heeft dringend behoefte aan innovatie, in het product of in zijn marketing. Daar helpt geen lieve minister aan, anders wordt het nooit wat. Melk heet immers niet gezond, producten op basis van melk wel (zoals pre- & probiotica, yoghurt, echte in plaats van aangezuurde karnemelk en kaas).
Dit artikel afdrukken