Studenten op medische scholen door heel de Verenigde Staten besteden gemiddeld minder dan 1% van hun collegetijd aan voedingsonderwijs. Dat blijkt uit een recent rapport van de Harvard Law School Food Law and Policy Clinic (FLPC).

Hiermee voldoet het niet aan de aanbeveling van de Amerikaanse Nationale Onderzoeksraad voor een basisvoedingsleerplan. Er bestaat geen minimumniveau van voedingsonderwijs in het medische onderwijs. Dat moet veranderen, vinden de onderzoekers. Ze roepen op tot meer voedingsvoorlichting en beleidsveranderingen om de voedselvaardigheid van Amerikaanse artsen te vergroten.

Het gebrek aan voedingsvoorlichting is een gemiste kans voor artsen om een goede gezondheid, ziektepreventie en behandeling van chronische ziekten te bevorderen, vinden de onderzoekers. Dat de kloof zo groot is geworden komt doordat voeding zo lang geen prioriteit was, zegt hoofdauteur Emily Broad Leib. “Er zijn niet veel faculteiten en medische scholen die enige kennis hebben over voeding en dieet. Om dit in te bouwen, moet flink worden geïnvesteerd in zowel het aannemen als opleiden van personeel.”

Het rapport beveelt een breed scala aan beleidswijzigingen aan; van de federale financiering afhankelijk maken van voedingsonderwijs tot aanmoedigingspremies om voedingsgerelateerde onderwerpen in het curriculum op te nemen.

In Nederland heette het altijd dat artsen slechts enkele uren onderwijs kregen in voeding. De inmiddels volwassen initiatieven Student en Leefstijl en Arts en Leefstijl heben in de afgelopen jaren verandering gebracht in de opleidingsmogelijkheden voor studenten en praktiserende artsen. Beide organisaties hebben onlangs zelfs het woord 'leefstijl' in de plaats van 'voeding' gezet omdat voeding is ingebed in een nog bredere context.

In het verleden interviewden we de drijvende kracht achter Arts & Leefstijl Tamara de Weijer en schreven we over de cursus SELF voor Nederlandse medici in opleiding.
Dit artikel afdrukken