Hoe zouden we het vinden als FrieslandCampina mensen zou oproepen CO2-uitstoot te verminderen door minder spullen te kopen? Dat is net zo ongeloofwaardig als de campagnes van Coca-Cola die ons adviseren gezonder te leven door meer te bewegen.
Al onze aankopen hebben impact op het milieu. Om al die spullen te produceren is water en land nodig. De productie leidt tot ontbossing en een druk op de voorraad aan grondstoffen en natuurlijke hulpbronnen van onze aarde.
Uit onderzoek van CE Delft blijkt dat voor de gemiddelde Nederlander de milieu-impact van spullen het grootst is. Groter nog dan de impact van vlees eten, auto rijden, vliegen of je huis verwarmen.
Dus hoe sympathiek ook dat IKEA steeds meer richting plantaardig gaat, zolang ze niet hun core-business aanpassen is het een duurzame schijnbeweging waarmee ze PR-technisch goed scoren maar concreet weinig mee bereiken voor het klimaat.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
In een uitgebreidere versie plaatste Reint Jan bovenstaande opinie ook in Het Parool.
Boeiend in deze draai is de aandacht voor de onduurzame impact van andere onderdelen van onze consumptie dan voedsel.
Alweer heel geleden schreven we al eens over een mooi gemaakte en onverdachte infographic van Milieucentraal. De nieuwe cijfers die Reint Jan hierboven linkt zijn daar niet helemaal synchroon mee, maar laten opnieuw zien dat er meer in ons leven is verandering behoeft dan voedsel alleen.
Volgens het IKEA sustainability report Y22 is de totale CO2eq emissie van IKEA 25,8 miljoen ton. Het aandeel voedsel hierin is 0,81 miljoen ton CO2eq. In 2016 was dit nog 0,86 miljoen ton CO2eq. Het aandeel vegetarische balletjes is inmiddels 17%. Volgens een Foodlogbericht uit juli 2020 was de impact van plantaardige balletjes 96% kleiner dan de vleesvariant. Volgens het jaarraport is de afname van het voedselimpact 7% (ik kom uit op 5,8%, soit), 1,5% van de totale afname tov 2016.
Hoe gaan we dit effect noemen? Dat de impact van een maatregel omgekeerd evenredig is met de aandacht die een maatregel krijgt in de media? De Huvudroll-paradox?