IKEA stapt over naar plantaardige zuivel om de klimaatdoelen te halen. Op zich een mooie beweging in de eiwittransitie. Echter, zolang IKEA consumenten blijft verleiden onzinnige prullaria te kopen - via slimme looproutes in de winkel en verleidelijke reclames - voelt deze stap richting plantaardig toch als een duurzame schijnbeweging.

Hoe zouden we het vinden als FrieslandCampina mensen zou oproepen CO2-uitstoot te verminderen door minder spullen te kopen? Dat is net zo ongeloofwaardig als de campagnes van Coca-Cola die ons adviseren gezonder te leven door meer te bewegen.

Al onze aankopen hebben impact op het milieu. Om al die spullen te produceren is water en land nodig. De productie leidt tot ontbossing en een druk op de voorraad aan grondstoffen en natuurlijke hulpbronnen van onze aarde.

Uit onderzoek van CE Delft blijkt dat voor de gemiddelde Nederlander de milieu-impact van spullen het grootst is. Groter nog dan de impact van vlees eten, auto rijden, vliegen of je huis verwarmen.

Dus hoe sympathiek ook dat IKEA steeds meer richting plantaardig gaat, zolang ze niet hun core-business aanpassen is het een duurzame schijnbeweging waarmee ze PR-technisch goed scoren maar concreet weinig mee bereiken voor het klimaat.

Deze tekst verscheen eerder op LinkedIn. Daaronder ontstond een discussie over de vraag of het terecht is om Ikea zo hard aan te spreken. Ja, vindt Renes, omdat de klimaat- en milieu impact van spullen heel groot is. Maar, zeggen anderen, IKEA wil toch ook met zijn spullen circulair worden? Dat zal lastig zijn, zegt weer een ander, omdat IKEA vooral spaanplaat gebruikt. Dat is nauwelijks geschikt voor hergebruik.
Dit artikel afdrukken