Het brood in de AH is laf afbakbrood, de twee-eurowijn bij de Lidl is beter maar veel te ver weg, de rookworst is niet gerookt en niet Gelders, de Australische, huisgemaakte cocolade komt uit een fabriek in Amsterdam, de ambachtelijke krakelingen zijn bedoezeld door fabriekshanden, Werthers Echte komt uit Werther en is echt maar smaakt toch te kunstmatig, Grolsch komt niet uit Grol, Kollumer uit Wolvega, Heineken maakt bier om zo doordrinkbaar mogelijk te zijn en schaamt zich er toch niet voor dat allerlei feestjes eindigen in een bocht tegen een boom, ...

Old Amsterdam is niet oud, de Nieuwe Kerk in Delft is ook niet nieuw maar ook niet eetbaar, Joris Driepinter komt terug, Heineken maakt bier dat smaakt naar cider om vrouwen aan de drank te krijgen, Bonne Maman heeft mooie verpakkingen maar het spul deugt niet, de tomaat is pas sinds kort in Europa dus hoe kan tomatensaus typisch Italiaans zijn, tomatenketchupflessen groeien niet aan planten, Albert Heijn liegt dat zijn grillworst gegrild is, pindakaas wordt van steeds minder pindakaas gemaakt, Excellent is zelden Excellent, de gewone filet Américain van Super de Boer is beter dan de premiumversie, filet Américain komt niet altijd uit Amerika, Fair Trade zorgt echt niet voor een goede Afrikaanse economie zolang wij leven, ook niet als de grote jongens het overnemen, kip is geen veelzijdig stuk vlees maar een dier, Pernod smaakt alleen lekker in Frankrijk, hoe kun je het grondgebied van Champagne vergroten als het beschermd is, rosé is geen kleurbenaming ook al is het dat wel, Spa Rood is slecht voor het milieu en Spa Blauw smaakt zoals kraanwater, er zitten gemalen insecten in de Campari.

Het is niet goed of het deugt niet. Vaak helemaal waar. Maar er valt genoeg positiefs over onze voedingsmiddelenmultinationals te vertellen. Dick Veerman begint er al mee. Soms werken die multinationals WEL mee aan een betere wereld. Zie ook deze missie van Douwe Egberts/Sara Lee:

"Het Douwe Egberts Koffie Café is de succesvolle franchiseformule van Douwe Egberts Nederland. In de Koffie Cafés draait alles om koffie! Onze missie is eigenlijk heel simpel: We willen onze gasten de lekkerste koffie en heerlijke verse food producten bieden, in een warme en uitnodigende omgeving, geserveerd door gastvrije en vakbekwame mensen."

Wow! Elders lekkerder of aardiger dan gratis! Dit is ECHTE maatschappelijke verantwoordelijkheid. Geen geknibbel op grondstoffen of personeelsbeleid. Gewoon keihard de beste willen zijn omdat daar vraag naar is. Hoed af!

Dit artikel afdrukken