Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit het promotieonderzoek van Ellis Kroonenberg-Vyth. Zij zal haar proefschrift op donderdag 19 april verdedigen in de aula van de Vrije Universiteit te Amsterdam. Haar promotoren zijn Prof. Jaap Seidell en Prof. Hans Brug.

Kroonenberg-Vyth evalueerde het effect van het logo op consumentengedrag, productontwikkeling en de volksgezondheid. Het Ik Kies Bewust logo staat op voedingsmiddelen die vergeleken met soortgelijke producten binnen dezelfde productgroep minder natrium, toegevoegd suiker, verzadigd vet, transvet en calorieën bevatten en meer voedingsvezel. Haar onderzoek toont aan dat het logo producenten stimuleert om bijvoorbeeld het natriumgehalte in bewerkt vlees met 18% te laten dalen, en in soepen met 13%. Zij concludeert dat de meeste gezondheidswinst door gezondheidslogo’s is te behalen als producenten verder gestimuleerd worden om meer gezondere producten aan te bieden. Op deze manier bereikt men zowel de in gezondheid geïnteresseerde als de minder geïnteresseerde consument.

Kroonenberg-Vyth laat zien dat het cholesterolgehalte in theorie kan dalen door een voedingspatroon dat voldoet aan de criteria van het logo. Voorwaarde is dat consumenten niet méér van deze producten gaat eten dan van producten zonder logo. Zij beveelt overheden aan gezondheidslogo’s actiever te stimuleren. Dit kan verwarring wegnemen onder consumenten waarom producten met dezelfde productsamenstelling niet allemaal hetzelfde logo dragen.

Kroonenberg-Vyth keek voor haar onderzoeken in boodschappenkarretjes van 400 winkelende mensen in negen supermarken en verzamelde verkoopcijfers van 25 bedrijfsrestaurants. Verder werkte zij samen met 47 producenten en voerde zij berekeningen uit naar gezondheidswinst in samenwerking met het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Bron: persbericht VU Amsterdam
Fotocredits: ikkiesbewust.nl
Dit artikel afdrukken