In 2014 liet de Britse supermarktketen Iceland Foods de merknaam 'Iceland' registreren om vervolgens ieder bedrijf dat iets met Iceland in zijn naam of merk wilde de voet dwars te zetten. In 2016 maakte IJsland officieel bezwaar. Volgens de IJslandse autoriteiten zou het merk nooit als zodanig toegekend hebben mogen worden, omdat 'Iceland' wereldwijd gebruikt wordt als geografische aanduiding.

Iceland Foods deed toentertijd de zaak met een schouderophalen af: "Wij hebben iedere week 5 miljoen klanten - zij hebben 300.000 inwoners in totaal. Dus wij hebben een betere claim dan zij."

EUIPO blijkt daar nu toch anders over te denken en geeft IJsland gelijk, omdat "voldoende is aangetoond dat Europese consumenten weten dat IJsland een Europees land is, dicht bij de EU ligt en dat het land historische en economische banden heeft met de EU."

Daverende overwinning
De IJslandse minister van Buitenlandse zaken is blij met de overwinning maar niet verrast. Volgens hem zou het toch van de zotte zijn dat een buitenlands bedrijf de naam van een soeverein land zou kunnen claimen. Hij spreekt van een daverende overwinning. "Ons land staat bekend om zijn zuiverheid en duurzaamheid, daarom is het zo waardevol de IJslandse herkomst te kunnen vermelden."

Iceland Foods kan nog in beroep gaan.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken