Iceland Foods deed toentertijd de zaak met een schouderophalen af: "Wij hebben iedere week 5 miljoen klanten - zij hebben 300.000 inwoners in totaal. Dus wij hebben een betere claim dan zij."
EUIPO blijkt daar nu toch anders over te denken en geeft IJsland gelijk, omdat "voldoende is aangetoond dat Europese consumenten weten dat IJsland een Europees land is, dicht bij de EU ligt en dat het land historische en economische banden heeft met de EU."
Daverende overwinning
De IJslandse minister van Buitenlandse zaken is blij met de overwinning maar niet verrast. Volgens hem zou het toch van de zotte zijn dat een buitenlands bedrijf de naam van een soeverein land zou kunnen claimen. Hij spreekt van een daverende overwinning. "Ons land staat bekend om zijn zuiverheid en duurzaamheid, daarom is het zo waardevol de IJslandse herkomst te kunnen vermelden."
Iceland Foods kan nog in beroep gaan.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dat weerzinwekkend en brutale gedrag om bestaande namen als merknamen te claimen loopt inmiddels de spuigaten uit. Goed dat er daarom eens een stok tussen de spaken wordt gestoken.