Afgelopen dagen stond het overal te lezen. Is dit nu een slimme truc van Unilever om ons aan de magnum te krijgen?
Nederlanders hebben nog steeds last van een soort schuldgevoel als ze zich laven aan een ijsje. Dat concludeert Willem Brandt, marketingmanager Ice Cream van Unilever, naar aanleiding van een onderzoek naar het eetgedrag rond ijs.
In tegenstelling tot ons omringende landen associëren Nederlanders een zonnige dag niet met ijs. Terwijl Duitsers, Zweden en Finnen vinden dat een ijsje erbij hoort als de zon schijnt, wil in Nederland dan maar 15 procent naar een ijsje grijpen. Bijna de helft van de Duitsers en de Zweden koopt bij zonnig weer een ijsje; van de Finnen doet zelfs driekwart dat.
Broodje aap
'Dat bij ons dat aantal zo laag ligt, komt omdat veel Nederlanders denken dat een ijsje ongezond is. Het meest bekend is wel het broodjeaapverhaal rond de Magnum, dat net zo veel calorieën zou bevatten als een pakje boter. Dat is niet het geval', aldus Brandt.
Volgens het Voedingscentrum bevat een pakje boter ruim 1800 calorieën en een gemiddelde Magnum 310, wat gelijk staat aan een tussendoortje als een Nuts, Mars, Bounty of iets vergelijkbaars. Brandt ontkent dat. 'De Magnumijsjes variëren in calorieën tussen de 169 en 271.'
Het Voedingscentrum in Den Haag bevestigt het hardnekkige misverstand over de Magnum, al stelt woordvoerster Patricia Schutte wel dat het een calorierijk tussendoortje is.
bron:EVMI
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het geheel maakt deel uit van een Europawijde Unilevercampagne, dus die verbrokkeling valt wel mee. Zie ook dit artikel in de Süddeutsche Zeitung
Brokkelt de totale controle een beetje af denk je, Patrick?
Dan moeten ze intern bij Unilever toch eens wat beter samenwerken. Ik las laatst precies het tegenovergestelde! Een onderzoek wees uit dat het eten van ijs juist gelukkig maakt! En van wie was dit onderzoek? Juist...
Unilever! :-)