Zuivel kandideert als nieuwe hype. Het kan een moodbooster worden. Verschillende studies zien een positief effect van zuivelproducten op het humeur en de mentale gezondheid. Dat biedt perspectief voor de zuivelindustrie, schrijft Australian Food News.

Tijdens de eerste coronalockdown snackten consumenten vaker en meer van ongezond voedsel. Maar de pandemie deed ook inzien hoe belangrijk gezonde voeding is voor de fysieke en mentale gezondheid.

Consumenten kopen functionele voeding omdat ze onder meer beter willen kunnen slapen, minder stress willen voelen en zich beter willen concentreren. Met allerlei gezondheidsclaims en toevoegingen van vitaminen en mineralen spelen producenten in op die verlangens. De zuivelindustrie zou aanzienlijk achterlopen in het verzilveren van kansen. Gek, want die zijn er zat. Melkproducten heten volgens wetenschappelijk onderzoek effectief te zijn als voedingsmiddel tegen stress, depressie en veroudering.

De zuivelbranche kan dus nog een flinke slag slaan in de markt voor functionele snacks. Volgens Michelle Teodoro, onderdirecteur voedingswetenschap bij Mintel Asia Pacific, kopen mensen graag herkenbare alternatieven voor snacks die ze graag eten. Repen, yoghurts en ijs bijvoorbeeld, maar dan met extra probiotica, melk phospholipiden of andere stofjes. Met verschillende formules voor gezondheid van de hersenen, mentale prestaties, gemoedstoestand of ontspanning en voor verschillende leeftijdsgroepen.
AFN - Stressed out? Dairy might help | Australian Food News
Reageer
  • Deel
Druk af