Zuivel kandideert als nieuwe hype. Het kan een moodbooster worden. Verschillende studies zien een positief effect van zuivelproducten op het humeur en de mentale gezondheid. Dat biedt perspectief voor de zuivelindustrie, schrijft Australian Food News.
Tijdens de eerste coronalockdown snackten consumenten vaker en meer van ongezond voedsel. Maar de pandemie deed ook inzien hoe belangrijk gezonde voeding is voor de fysieke en mentale gezondheid.
Consumenten kopen functionele voeding omdat ze onder meer beter willen kunnen slapen, minder stress willen voelen en zich beter willen concentreren. Met allerlei gezondheidsclaims en toevoegingen van vitaminen en mineralen spelen producenten in op die verlangens. De zuivelindustrie zou aanzienlijk achterlopen in het verzilveren van kansen. Gek, want die zijn er zat. Melkproducten heten volgens wetenschappelijk onderzoek effectief te zijn als voedingsmiddel tegen stress, depressie en veroudering.
De zuivelbranche kan dus nog een flinke slag slaan in de markt voor functionele snacks. Volgens Michelle Teodoro, onderdirecteur voedingswetenschap bij Mintel Asia Pacific, kopen mensen graag herkenbare alternatieven voor snacks die ze graag eten. Repen, yoghurts en ijs bijvoorbeeld, maar dan met extra probiotica, melk phospholipiden of andere stofjes. Met verschillende formules voor gezondheid van de hersenen, mentale prestaties, gemoedstoestand of ontspanning en voor verschillende leeftijdsgroepen.
AFN - Stressed out? Dairy might help | Australian Food News
Tijdens de eerste coronalockdown snackten consumenten vaker en meer van ongezond voedsel. Maar de pandemie deed ook inzien hoe belangrijk gezonde voeding is voor de fysieke en mentale gezondheid.
Consumenten kopen functionele voeding omdat ze onder meer beter willen kunnen slapen, minder stress willen voelen en zich beter willen concentreren. Met allerlei gezondheidsclaims en toevoegingen van vitaminen en mineralen spelen producenten in op die verlangens. De zuivelindustrie zou aanzienlijk achterlopen in het verzilveren van kansen. Gek, want die zijn er zat. Melkproducten heten volgens wetenschappelijk onderzoek effectief te zijn als voedingsmiddel tegen stress, depressie en veroudering.
De zuivelbranche kan dus nog een flinke slag slaan in de markt voor functionele snacks. Volgens Michelle Teodoro, onderdirecteur voedingswetenschap bij Mintel Asia Pacific, kopen mensen graag herkenbare alternatieven voor snacks die ze graag eten. Repen, yoghurts en ijs bijvoorbeeld, maar dan met extra probiotica, melk phospholipiden of andere stofjes. Met verschillende formules voor gezondheid van de hersenen, mentale prestaties, gemoedstoestand of ontspanning en voor verschillende leeftijdsgroepen.
Jos, at your service :-)
Hoewel het er al een paar jaar zat aan te komen, gezonde voeding dan, heeft corona onmiskenbaar de aandacht gefocust. Gezonde voeding, beweging, immuunsysteem etc.
We hebben nu de proteïne hype, ze zouden het zelfs in wagensmeer stoppen als je dat kon eten, dus het is niet gek dat andere middeltjes, zoals probiotica uit de kast worden gehaald. Er zullen nog wel wat van dat soort dingen volgen. Ik geloof dat de EFSA daar steeds gemakkelijker mee omgaat.
Wat bepaalt het succes? In de eerste plaats een diepere behoefte bij de consument om af en toe iets gezonds te doen, naast bakken met chips, flessen met cola en dozen snoep. Dat wordt makkelijker gemaakt door 'gezonde' producten die iets 'gezonds' hebben en toch lekker zijn, ijs met probiotica bijvoorbeeld.
Dus zoals zo vaak: het aanbod bepaalt de vraag. Maar dan zijn we er nog niet.
Een product c.q. een nieuwe trend heeft een kritische massa aan gebruikers nodig. Daardoor wordt de trend zichtbaar en krijgt het aantrekkingskracht. En dan komt het ook beter op het schap. De prijs speelt dan niet een hele grote rol: Yakult 7 euro per liter. Het is maar yoghurt!
Of dit allemaal tot het nieuwe perspectief van de zuivelindustrie is te beschouwen is nog maar de vraag. IJs met probiotica, ik weet het nog niet, maar laat me graag verrassen.
En laten we niet vergeten zoals #1 en #2 terecht zeggen, het ongezonde eetpatroon is behoorlijk weerbarstig.
#1 en #2
Moet je toch echt bij de marketeers zijn!
Jan Peter van Doorn vlieg er maar in.
het is ook ontzettend stom dat ongezonde producten prominenter in het schap staan en vaak goedkoper zijn dan gezonde. Ingewikkeld om dat weer om te draaien
Lijkt me goed om het nuttigen van gezonde voeding zoveel mogelijk te promoten. Alleen is het voor veel mensen een automatisme om snel ongezonde snacks te pakken, zeker tijdens deze coronaperiode.