De belangrijkste verandering is dat de hoeveelheid toegevoegde suikers specifiek op de etiketten vermeld staat. Daarnaast is de totale hoeveelheid calorieën per portie in een oogopslag duidelijk en is er meer aandacht voor de portiegrootte. Bij de presentatie van de nieuwe etiketteringsregels zei First Lady Michelle Obama dat de nieuwe etiketten een “groot verschil uitmaken om mensen door het hele land te voorzien van de informatie die ze nodig hebben om gezonde keuzes te maken.” Ook de bekende voedingsprofessor Marion Nestle noemt de invoering “een grote overwinning”.

Onterecht kwaad daglicht
De voedingsindustrie heeft geprotesteerd sinds deze wijzigingen in 2014 werden aangekondigd. Met name de suikerindustrie vindt dat door het specifiek benoemen van de toegevoegde suikers deze in een onterecht kwaad daglicht worden gezet. Zij hekelen de "uitzonderlijke tegenstrijdigheden en een gebrek aan wetenschappelijke rechtvaardiging". Overigens denken niet alle producenten er zo over. Mars, Nestlé en de Grocery Manufacturers Association hebben zich positief uitgelaten over de aanpassingen.

Meeste effect bij gezondste mensen
Een ander punt van kritiek is het vraagstuk of een verandering van de etiketten ook leidt tot een verandering van het eetpatroon van de consument. Uit een eerder onderzoek blijkt dat er wel een link is tussen de etiketten en het eetgedrag, maar dat deze vooral tot uiting komt bij mensen die hoger opgeleid en bewust met voeding bezig zijn. De wijzigingen zullen dus vooral de mensen helpen die toch al gezond eten. Het veranderen van de labels heeft volgens Barry Popkin van de University of North Carolina alleen nut als het wordt gecombineerd met andere maatregelen. Grote veranderingen zullen pas optreden als de nieuwe regels ervoor zorgen dat de voedingsproducenten hun recepturen aan gaan passen.

’Verrassend veel suiker’
Volgens Popkin zullen mensen door de nieuwe labels pas goed inzien hoeveel producten toegevoegde suikers bevatten. In een onderzoek in een Amerikaanse supermarkt stelde hij vast dat 60% van de daar verkochte producten een vorm van toegevoegde suiker bevat. “Mensen die naar biologische winkels of biosuper Whole Foods Market gaan, zullen verbaasd staan te kijken bij de hoeveelheid toegevoegde suikers in de natuurlijke producten die ze kopen,” aldus Popkins. Dit zal een stuk duidelijker zijn na de aanpassing van de etiketten. Producenten hebben 2 jaar de tijd om de wijzigingen door te voeren op ruim 800.000 producten.
Dit artikel afdrukken