Op de digitale sponsorborden langs de zijlijn toont EK-sponsor Carlsberg zijn logo en slogan ‘Probably’. Tijdens de groepswedstrijden van Engeland en Wales telde de Britse belangenorganisatie Alcohol Concern dat deze slogan 392 keer in beeld was. Dit komt overeen met 78,4 keer per wedstrijd, of iedere 72 seconden.

De hoeveelheid alcoholmarketing in de sport, voornamelijk bij voetbal, is enorm
Verbod op alcoholreclames
Tom Smith van Alcohol Concern: “De hoeveelheid alcoholmarketing in de sport, voornamelijk bij voetbal, is enorm. We weten al uit eerder onderzoek dat de helft van de kinderen voetbal associeert met grote biermerken. Sport moet iets zijn dat activiteit en goede gezondheid stimuleert, niet het drinkgedrag.” Alcohol Concern pleit voor een verbod op alcoholreclames, net zoals dat is gebeurd bij tabaksreclame.

In lijn met deze aanbeveling is de uitkomst van de poll die Foodlog bij het WK voetbal in 2014 hield over de sponsoring van grote sportevenementen door junkfoodproducenten. Twee derde van de respondenten was voorstander van een verbod.
Dit artikel afdrukken