In de Ondertussen van 24 januari vallen mij deze berichten op:

- geen koeien meer met een kalf en geen kindermarketing meer. De gemeente Amsterdam pakt reclame op straat aan. Naast het verbieden van steigerdoekreclame en reclame met levende dieren wil de gemeente ook reclame voor ongezond voedsel, gericht op kinderen aanpakken. Een aantal nieuwe regels kan de gemeente pas invoeren bij een volgende contractperiode (Telegraaf, Gemeente Amsterdam).

- afval bestaat eigenlijk niet, schrijft de NRC. We willen het bij voorkeur niet verbranden en al helemaal niet meer op een vuilnisbelt storten. Afval is een grondstof voor een nieuw product. Papier, textiel, hout, glas, metaal en plastic: is het scheiden nuttig en noodzakelijk en gebeurd het efficiënt? De krant laat verschillende experts en bedrijven aan het woord. Ieder denkt er anders over. Net als de bestuurders van verschillende steden. In iedere stad gaat het weer anders. Het maakt ook uit waar je woont. In sommige wijken mag je blij zijn dat bewoners hun troep niet over het balkon naar beneden gooien en niet expres iets in de verkeerde bak stoppen. Over het algemeen scheiden bewoners van plattelandsgemeenten hun afval beter dan mensen uit de stad.
Doel is de hoeveelheid afval waar niemand meer iets mee kan, terugbrengen van gemiddeld 250 kilo naar 100 kilo en over vijf jaar 30 kilo per Nederlander. Hoe? Vanaf 1 april wordt het in ieder geval allemaal anders als gevolg van een akkoord tussen gemeenten en de verpakkende bedrijven.

- Belgische supermarktketens worden de dupe van de groeistuipen van Albert Heijn en Jumbo (het Financieele Dagblad). De strijd tussen de Nederlandse concurrenten verplaatst zich naar België. Beide ketens willen in Vlaanderen flink uitbreiden en groeien. Belgische supermarkten zijn bezorgd; ze raken in de verdrukking. De Nederlandse ketens combineren scherpe prijzen met moderne, luxe winkels. Ook Belgische ketens, aangevoerd door Colruyt, voeren lage prijzen, maar dan met kale winkels. Verwacht wordt dat Colruyt, Carrefour en Delhaize vele miljoenen zullen investeren in het moderniseren van hun winkels in het gevecht om klanten. De Nederlanders spelen een beetje vals: ze bevoorraden zich vanuit Nederland, waar personeel goedkoper is en kopen grotendeels in Nederland in. Dat kun je niet als Belg.

De laagsteprijsgarantie van Colruyt resulteert in lege koffieschappen. De prijsonderhandelingen met Douwe Egberts zijn nog in volle gang (RetailDetail). Albert Heijn ondervroeg haar klanten over gezonder eten. Gezonde voornemens blijken uit, gezond eten in. Dat laatste is vooral voor gezinnen met kinderen nog een uitdaging (AGF). Opvallend: slechts 25% van de respondenten wist wat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente inhoudt: 250 gram, bijna de helft dacht 200 gram.
Naar aanleiding van een uitzending van het televisieprogramma Rambam geeft de CEO van TheFork en Tripadvisor, Bertrand Jelensperger, in een uitgebreide open brief "antwoord op alle vragen”. TheFork zou de restaurantgangers belazeren.

Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is!
Dit artikel afdrukken