De Daily Mail dook in de problematiek van de beste pot. De zitpot met spoelmechanisme kennen we allemaal. De hurkpot is voor wereldreizigers vooral bekend uit het Midden- en Verre Oosten (zie de foto onder). De reiziger naar de Franse Middellandse Zee kent ze van langs de snelweg. Nog steeds zijn daar toiletten als een gat in de grond met twee rustplaatsen voor de voeten te vinden. De blanke Australiër associeert ze met Azië, dat dichterbij ligt dan Engeland en Europa waar hij zich emotioneel mee verbonden voelt.

16e eeuws
Van oudsher hurkt de mens om zich te ontlasten. De 'zit'-stand is pas sinds de 19e eeuw gebruikelijk, en dan vooral in het westen. Het spoeltoilet is een laat-16e eeuwse uitvinding van de Brit Sir John Harrington.

Als je poept, vult het rectum zich met uitwerpselen. Dat zorgt ervoor dat het anale kanaal ontspant en de poep doorlaat. Rondom het rectum ligt een andere spier, de puborectalis spier. Normaal trekt deze het rectum iets naar voren in een bocht, de anorectale hoek. Tijdens het poepen ontspant de puborectalis en wordt de bocht flauwer, waardoor de poep gemakkelijker het lichaam kan verlaten. Bij hurken wordt de anorectale hoek nog wijder, en hoeft de poep nauwelijks nog een bocht te maken om door het anale kanaal het lichaam te verlaten.

Sneller en minder druk
Verschillende experimenten door verschillende wetenschappers hebben aangetoond dat hurken het poepen versnelt (hurkers deden er gemiddeld 51 seconden over, zitters op een lage toiletpot 114 seconden, op een hoge toiletpot 130 seconden) en dat het hurkend poepen minder inspanning vraagt. Bij stevig persen of drukken bestaat het risico op scheurtjes in de darmwandbekleding en mogelijk aambeien.



Ben je niet in de gelegenheid een hurktoilet te bezoeken maar wil je wel van de voordelen van het hurkpoepen profiteren, dan kun je wellicht uit de voeten met de Squatty Potty. Een hilarisch reclamefilmpje met een eenhoorn en een Johnny Depp-achtige prins prijst een krukje aan dat de poeper helpt zijn of haar heupen verder te buigen door de voeten hoger te zetten. Daarmee wordt de wijdere anorectische hoek van het hurkende poepen nagebootst.

De commercial met de eenhoorn, prins en regenboogkleurige soepele strengetjes softijs, is al door meer dan 26 miljoen mensen bekeken. Geen wonder dat het Tax Office in Australië aan de hurktoiletten gaat.


modern hurktoilet, Matt Perreault


Dit artikel afdrukken