Consumenten maken nauwelijks onderscheid tussen huismerken van verschillende winkelketens. Wanneer consumenten het huismerk van de ene winkelketen waarderen, kopen ze ook eerder het huismerk van een andere keten. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Maciej Szymanowski naar het koopgedrag van consumenten van wasmiddelen. Hij promoveert op 7 december aan de Universiteit van Tilburg.
Maciej Szymanowski onderzocht hoe kennis van de consument over een bepaald merk effect heeft op de consumptie van een ander merk. Hij vergeleek daartoe bijvoorbeeld de aankoopdata van consumenten van wasmiddelen. Consumenten bleken hun kennis over huismerken te generaliseren: hun mening over een bepaald huismerk gold ook voor andere huismerken. Wanneer consumenten bekend zijn met verschillende huismerken, zijn ze bovendien geneigd om deze te verkiezen boven A-merken. Zo wordt het voor supermarkten dus lastig om op huismerk met elkaar te concurreren. Maar ze verdringen wel de A-merken van hetzelfde product. Alleen A-merken die radicaal verschillen van huismerken, bijvoorbeeld in kwaliteit, kunnen volgens Szymanowski de concurrentie met huismerken aan.
Szymanoswki toonde ook aan dat huismerken die de verpakking van A-merken kopiëren, profiteren van die strategie. Consumenten beschouwen het gekopieerde merk als vertrouwder dan een niet-gekopieerd merk, zelfs als de overeenkomst subtiel is. De overeenkomst met het A-merk leidt ertoe dat het gekopieerde huismerk eerder wordt gekozen. A-merken zouden zich daartegen kunnen wapenen door bijvoorbeeld copyrights af te dwingen. De mededingingsautoriteit zou zich moeten beraden op de wenselijkheid van deze situatie, aldus de promovendus.
Maciej Szymanowski (1977, Krakau, Polen) studeerde International Business (MSc) aan de University of Economics te Krakau en Organization and Strategy aan de CentER Graduate School of Business van de UvT (MSc, cum laude). Hij bereidde zijn dissertatie voor aan dezelfde Graduate School. Hij is werkzaam als universitair docent aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit.
Szymanowski promoveert maandag 7 december om 16.15 uur in de aula van de Universiteit van Tilburg. Titel proefschrift: Consumption-based learning about brand quality: Essays on how private labels share and borrow reputation. Promotor: prof. dr. Els Gijsbrechts.
Bron: persbericht UT
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@Mike , acrylamide kan ontstaan door een reactie van het aminozuur asparagine met zetmeel bij een temperatuur van meer dan 100 graden C. Door de temperatuur van het bereidingsproces (door een speciaal enzym) te verlagen, ontstaat minddr accrylamide. Voordat acrylamide werd 'ontdekt' en dat is pas een paar jaar geleden zat het in alle merken. Gewoon omdat toen nog niet bekend was dat acrylamide werd gevormd. Het komt me zo vreemd over dat alleen de A-merken met deze kennis iets hebben gedaan.Is er iemand die kan verklaren waarom er nu in huismerken nog meer acrylamide zit dan in A-merken. Ik ben benieuwd.
zie ook onderzoek van consumentenbond of radar naar acrylamide in ontbijtkoek, alle merkproducten zitten bijzonder laag en huismerken zitten (te?) hoog in acrylamide.
Bewijzen zijn gewoon te vinden op de verpakkingen.
Ander voorbeeld in dit kader? Diegenen die bij AH hun boodschappen doen en wel eens Hongaarse salami onder Excellent(Pick is het originele merk) namen, moeten dat vandaag of morgen nog eens een keertje kopen. Dan weten we waar we over praten. Ziet er bijna hetzelfde uit, maar qua smaak haalt deze het niet bij de originele...
Daar hoef je geen bewijzen voor te leveren. Je kunt het ook zien of proeven. In eerste instantie is een huismerk vrij van overheadkosten, dus daarom goedkoper. Dan spelen zaken een rol zoals verpakking. Als alles voldoende uitgeknepen is en een product eenmaal in de verkoop is, wordt er gesleuteld aan de samenstelling. Het lijkt niet veel, 1% minder van iets als ingredient. Maar als je het over tonnen productie heenslaat, zijn er aardige marges mee te verdienen. Kijk maar eens in het koekjesvak. Bij het gros van de biscuits is een van de ingredienten sojameel. Dus je weet, als je dit koekje neemt is het niet te kanen. Maar denk je dat de gemiddelde consument het ook zo ziet? Helaas, dus niet... Denk je dat ik overdrijf of me elitair opstel? Kijk maar even in de laatste consumentengids, de test over de chocoladetabletten. Diegene met de meest waardevolle en correcte ingredienten bevatte, eindigde als slechtste.... Diegenen met de meeste vet- en minder cacaobestanddelen (huismerk) eindigden boven aan. Kwestie van smaak? Welke dan?